Alla inlägg under augusti 2009

Av Leif Jendelöv - 21 augusti 2009 22:46

Siggan och Amanda är och hälsar på oss i helgen. De ska sova i husvagnen och Ronja har väntat hela dagen på att Amanda skulle komma. Kul att hon ser så mycket fram emot det när de trots allt inte har träffats så mycket förut. Men de har verkligen hållit igång nu under kvällen.


Imorgon är det invigning av en ny gårdsbutik här i närheten. Det är två mammor från dagis som drar igång det. De skulle ha lite ponnyridning och andra aktiviteter. Har jag tur får jag även möjlighet att byta avgassystem på den stora röda under dagen. Efter byte av handbromsbackar ska den nog vara redo för den årliga stora kontrollen. Ska försöka att hinna med det under helgen.


Micke har ju fått igång sin hemsida nu. www.fornebykott.se , och det ser ju riktigt proffsigt ut. Kan ju nästan tro att det är jag som har gjort den? Hoppas att det börjar snurra på för er nu bara, och grattis till tillökningen.

Nu ska jag plocka disk innan jag hoppar in i duschen, sen återstår bara sängen. Gonatt!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 21 augusti 2009 13:56

Fick besked angående upphandlingen idag, det var tyvärr negativt. Så nu är det bara att ta till plan B. Måste bara komma på den först! Känns faktiskt lite surt måste jag erkänna. Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen. Dags för ett styrelsemöte tror jag!


/Leffe



Av Leif Jendelöv - 21 augusti 2009 12:32

Har inte hört av någon som vill erbjuda oss körning ännu, får väl i vanlig ordning ringa dem. Annars har jag precis kommit hem från dagis efter en lite kortare dag för barnen. De fick åka hem direkt efter maten. Under tiden de var där så hann jag med att åka in till stan för att storhandla samt hämta ut lite grejor till den stora röda bilen. Så nu ska jag väl kunna göra den i ordning för besiktning nån gång.


Medans Pontus sover ska jag nog passa på att klippa gräset, det börjar återigen bli rätt så högt. Sen får jag väl sätta mig och ringa lite. Det får bli allt, ajöss!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 20 augusti 2009 22:23

Idag har jag skrivit en liten faktura på jobb som Stefan har gjort åt en bonde. Skönt att få in lite pengar i företaget. Vem vet, kanske ett litet tecken på att det börjar lossna lite. Fast det handlar ju inte om särskilt mycket pengar, en liten skvätt bara.


Fick nu i kväll ett mejlutskick från en medlem i S-föreningen, och jag blir lite irriterad på folks okunnighet. Hon var upprörd över att Mona hade "lovat" en massa miljarder till bilindustrin. Förstår bara inte varför det ska vara så svårt att låna ut pengar till fordonsindustrin som ger så himla mycket tillbaka i form av både jobb, kunnande och skattepengar när man gång på gång kan rycka in och rädda en bankbransch som så tydligt visar att man aldrig lär sig av sina misstag. Visst måste man hjälpa bankerna vid dessa kriser, för allmänhetens bästa, men de slänger ju bara pengarna i sjön och ger dessutom inte en bråkdel så mycket tillbaka som fordonsindustrin. Som dessutom ger en massa indirekt genom underleverantörer. Som i sin tur kan leverera till utländska tillverkare. Vad bidrar bankerna med? Förutom huvudvärk! Jag vet, jag raljerar lite. Men jag blir lite sur på att folk inte ser helheten. Det får väl bli allt, innan jag går igång ännu mera. Gonatt så länge!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 20 augusti 2009 11:04

Efter att jag skjutsat barnen så satte jag mig ned för att ringa. Bland annat så ringde jag "vår" transportköpare och nu fick jag faktiskt tag på honom, men han var ute och reste, så han skulle ringa mig imorgon. Alltså, fortfarande inget besked. Kanske imorgon? Jag har också mejlat vår "revisor" med en liten fundering kring varför kontrollbalansräkningen dröjer så länge. Börjar faktiskt lessna lite grann på att allt dröjer eller görs i absolut sista minuten. Även momsdeklarationerna brukar göras sista dagen/kvällen, vilket får till följd att jag inte vet hur mycket som ska betalas in i moms förrän då. Det i sin tur gör ju att jag sista kvällen lägger in en betalorder till skatteverket, men som alla vet så dröjer det ju minst två dagar innan skatteverket kan bokföra inbetalningen. Resultatet är ju att vår momsinbetalning är försenad varje månad! Hur bra ser det ut egentligen?


Jag har också pratat med vår hittillsvarande speditör och rett ut en del frågetecken kring en del lass. Så nu ska i alla fall det vara utrett! Hoppas bara på ny körning nu så ska nog saker och ting lösa sig till slut.


Igår kväll så satt jag och försökte lära mig att skriva fakturor på ett bra sätt. Är ju inga problem att skriva ut en faktura med en summa på, men det ska ju preciseras också. Det ska ju vara ett milpris och sedan ett drivmedelstillägg på det med en indexuppräkning hit och dit. Hur fan specar man det när man ska skriva ut fakturan i ett bokföringsprogram? Har kommit fram till att jag nog får speca separat i ett litet excelprogram jag har gjort. Tacka vet jag excel, ett riktigt användbart program. Finns säkert datorproffs som inte håller med, men för en lekman som jag fungerar det helt ypperligt. Tack så länge!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 20 augusti 2009 08:17

Men innan dess var jag ju tvungen att göra lite plättar. Det är nämligen så att barnen har matlåda på Torsdagar, vilket man alltid kommer på strax innan det är dags att åka till dagis. Har man dessutom fått mat över från dagen innan så har man ju naturligtvis inte tänkt till och fixat mat som passar att skicka med så pass små barn. Men nu har jag nog läget under kontroll tror jag, ska bara få Ronja att klä på sig ordentligt.


Jag hörde heller aldrig av vår uppdragsköpare igår, är det ett tecken tro? Ska göra ett nytt försök att nå honom under dagen.

.....Nu måste jag nog ta tag i barnens påklädnad, det verkar vara svårt att koncentrera sig på det för vissa. Hörs senare!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 19 augusti 2009 14:24

Han verkar luncha fortfarande, för det är ingen som svarar. Men jag har lämnat ett meddelande, så förhoppningsvis hör han av sig inom kort. Lite frustrerande att gå och vänta på besked så här, det gäller trots allt rätt mycket. Men det är väl bara att gilla läget antar jag.


Både Lina och Albin har kommit hem från skolan nu och de sitter som fastklistrade framför dator och TV. Ska snart hämta hem de två andra små gullungarna också, så då blir det som vanligt här hemma. Livat! Men Albin har i alla fall bestämt att han ska iväg på fotbollen ikväll, så det är i alla fall en framgång. Det som är lite tråkigt för Albin i år är att hans bästis i klassen får gå om ettan, så de går inte i samma klass längre. Det verkar ha kommit hastigt, för Albin visste ingenting förrän igår vid skolstarten när det visade sig att de gick i olika klasser. Sånt är livet! Nu ska jag tugga i mig en frukt innan jag drar iväg till dagis. Hej på er!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 19 augusti 2009 13:14

Idag så är Pontus på dagis ända till klockan tre är det tänkt, så jag passade på att dra in en sväng till stan och uträtta lite ärenden. Var på banken, biblioteket mm. De har inte ringt från dagis, så jag antar att det går bra även efter att han har sovit.


Jag har även provat att ringa vår tänkte uppdragsgivare, men han gick inte att få tag på. Satt väl och åt lunch eller nåt? Får väl försöka lite senare helt enkelt. Annars har det väl inte hänt så mycket här att rapportera om, så jag får väl ge mig här. Ajöss!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards