Alla inlägg under oktober 2010

Av Leif Jendelöv - 31 oktober 2010 21:03

I helgen har jag, och Ronja, grävt ner några plintar. Tack Maths för lånet av grävmaskin. Ronja har suttit i knät på mig och hjälpt till i princip hela tiden. Hon har också försökt att övertala Pontus att "åka grävmaskin", men han tycker den är lite läskig. På håll är den däremot jättespännande! Ronja fick även prova på att spaka lite också, vilket hon tyckte var kul. Efteråt försökte hon återigen övertala Pontus att gräva lite. Hon kunde ju visa honom hur man gör, tyckte hon! Eftersom hon numera visste hur man gjorde;)


Vi har också flyttat tillbaka hönsen till deras ordinarie hem. Tyvärr så har vi inte riktigt blivit av med råttjävlarna ännu, men de verkar i alla fall ha minskat något. Har dock slut på gift för tillfället, så jag måste fixa fram mera. I morgon är det dags att jobba igen, får väl se ifall det fortsätter att flyta på den här veckan.


nu ska jag titta på "The event". Gonatt!

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 27 oktober 2010 21:41

Nu har vi i snart tre veckors tid rent ut sagt jobbat häcken av oss på jobbet. Men idag har jag haft en helt underbar dag då allt bara har funkat som det är tänkt och allt bara flytit på. Så jäkla skönt! I en butik gjorde de nästan vågen när jag kom i tid! Återstår att se ifall det bara var en lyckodag, eller om det tänker hålla i sig? Hoppet lever i alla fall vidare.  


Annars rullar väl livet på här på Svartmyren. Vintern är ju i antågande, så nu börjar man längta efter att få spänna på sig skidorna. Skulle dock behöva få tag på en traktor inför snöskottningen. Men jag misstänker att det kommer att bli manuellt snöskottande i vinter. Nu ska jag snart gå till sängs, tack o gonatt!

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 19 oktober 2010 14:18

Nu har vi varit igång i vår "nya" terminal i drygt en vecka, och det börjar faktiskt redan kännas lite bättre. Men visst finns det en del att jobba på. Förra veckan var riktigt jobbig och jag kan intyga att vi var ett gäng som var rätt så slutkört efter en vecka. Nu är jag hemma och vilar upp mig i några dagar innan mitt riktiga dyngpass börjar. Ska jobba sju av åtta dagar med början på fredag!


Även här hemma börjar det ta sig. I hönshuset i alla fall! Verkar redan vara mycket färre möss och råttor där. Kanske de redan känner av att det finns mycket mindre mat att få tag på och söker sig ut? Vad vet jag? Eller så är det rentav giftet som gör sitt? I vilket fall som helst så är det inte alls samma prassel i halmen och tassande i taket som det varit förut. Hoppas bara att vi blir av med råttjävlarna, mössen kan jag leva med.


Skulle behöva vara lika duktig som mina systrar och komma igång att träna också. Det räcker liksom inte med lite sporadisk badminton och lite innebandy en gång i veckan! Skulle behöva ett gympass för att träna upp axlar/nacke också. Är så förbannat stel! Det får bli allt. Hej svejs!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 11 oktober 2010 22:03

Idag så började vår stora omorganisation gälla på jobbet. Det var ganska precis så rörigt som jag hade förutsatt mig. Men det känns riktigt bra att vara igång och jag tror att det kommer att bli riktigt bra i slutändan! Mitt schema ser också rätt så bra ut och det är bra turer. Nu måste vi bara få in de nya rutinerna och få allt att flyta.


Sen till den stora saken som jag var med om idag. Nämligen att jag för första, och förmodligen sista, gången fick se ett livs levande vilt lodjur. Det kom springande på vägen framför lastbilen, mitt på dan. Förmodligen lite uppstressat av alla älgjägare som rör sig i skogarna just nu. Men det var häftigt att få se ett i vilt tillstånd, det trodde jag aldrig att jag skulle få se faktiskt! Nu ska jag gå till sängs, hej svejs!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 9 oktober 2010 14:21

Vi har ju numera blivit med råttor i hönshuset. Att det är mycket möss kan man ju leva med, även om man inte tycker om dem, men råttor tycker jag är allmänt äckliga djur. Tycker inte om dem! Så om det är någon som känner ett ömmande behov av att adoptera dem, så kan ni få dem. Vi har flyttat de flesta hönsen till ett annat hus och ska ta bort de andra ikväll. Så då är det inga höns kvar därinne sedan. Dessutom så har jag satt ut gift också!


Kan man inte lära hundar att jaga råttor? Katterna tar dem ju inte i alla fall. Till råga på allt så är vår enda jaktdugliga katt ute på friarstråk just nu! 


Idag så är det rena dagiset här. Albin har två kompisar här och Lina en. Å andra sidan så är Ronja med Mormor ute vid deras stuga tillsammans med sina kusiner. Lina hade sin kompis med sig hem efter pingistävlingen nu på förmiddagen. Hon hade visst kommit på tredjeplats i sin grupp! Nu är det dator och studsmatta som gäller resten av dagen.


På Måndag börjar jag mitt nya schema på jobbet. Känns riktigt bra! Framför allt att vi numera kommer att utgå från Uppsala. Dessutom så känns det roligt att få vara med om det från första början och kanske kunna vara med och påverka lite. Men det som känns allra bäst är trots allt att slippa Stockholm helt! 


Det får nog bli allt för den här gången. Tack o hej!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 5 oktober 2010 16:49

Eller om det var en rovfågel. Någonting har i alla fall skadat en av hönorna. Konstigt nog så klarade den sig trots allt. Fast den har ett sår under ena vingen. Även lilltuppen klarade sig, den lallade omkring ute på tomten på kvällen när vi trodde den var borta. Vi har ju umgåtts med planer att ta bort hönsen, men om de nu klarar sig från rovdjursattacker så känns det ju grymt ifall jag ska komma och ta bort dem. Så de blir nog kvar! Synd bara att det är så förbaskat med smågnagare i hönshuset bara. Förutom att det är någonting annat, större djur, som bor där också. Vet inte vad det är, men det hörs och det är nåt djur som gräver stora högar och boar under golvet. Ska sätta in en bild på hålet!


Måste också passa på att tacka Svärfar och Inge, som var här och tog ned ett par träd i Måndags. Vi skulle egentligen ha gjort det i helgen, men då kunde de inte. Så då kom de i går istället, när jag jobbade. Smidigt att ha tillgång till traktorgrävaren också, så att man får bort riset på ett smidigt sätt!


Nu är det dags att sätta igång med maten, ses o hörs!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards