Alla inlägg under januari 2010

Av Leif Jendelöv - 31 januari 2010 22:53

Nu i kväll så sjönk ju tempen tio grader bara så där utan vidare, var en himla dimma när jag åkte in till badmintonen. Nu när jag kom hem var det -21, och det kändes bra kallt. Sen så ryktas det ju dessutom om att det ska komma mera snö på onsdag, vilket ju kan bli spännande!


Dagen har ju mest gått åt till olika aktiviteter känns det som. Albin hade simskola och idag så hade de lite livräddningsövningar och klädsim på schemat. Det gick alldeles galant! Sen så var det också premiär för Ronjas folkdans. Hon tyckte att det var jättekul verkar det som och hade ju en del att berätta om dansen. Nu har jag dessutom hunnit med närmare två timmars badminton samt storhandling på MAXI, så nu återstår bara att varva ned lite innan jag går och lägger mig. Hej svejs!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 30 januari 2010 22:10

Det bidde ingen pulkaåkning idag, men väl korvgrillning. Det var det viktigaste! Har slungat lite snö idag med, kom ju en del inatt med. Sen efteråt var jag faktiskt ute och mätte och kom fram till att vi har ca 35 cm snö. Inte konstigt att det blir så mycket att ploga. Bortsett från att det är lite jobbigt i samband med själva snöfallen så tycker jag nog ändå att det är härligt med riktiga vintrar med mycket snö. Dels för att naturen blir så fin med all snö, dels för att man kan åka skidor.


Nu i kväll så har vi tittat på MIB 2, vilket var ett tag sen. Den är ju faktiskt riktig kul! Men nu i kväll så är det ju inte ett förbaskat dugg på TV. Märkligt att de kan sända så mycket bra sena vardagskvällar, men inte ett jäkla dugg på lördagkvällar. Man kanske rentav ska gå och lägga sig istället?


I morgon är det simskola för Albin. Då ska de öva på klädsim! Blir ju intressant. Senare på kvällen så ska dessutom Ronja börja på dans, blir kul att se vad hon tycker om det. Sen så ska ju jag in och spela badminton också, så det blir en fullmatad dag. Antar att jag dessutom får storhandla efter badmintonen, vilket på ett sätt är rätt så praktiskt, eftersom det inte är så mycket folk som handlar just då. Men det finns ju också en stor nackdel, nämligen att det är så pass urplockat i affären. Det som trots allt finns är ju istället gammalt, och finns det nåt värre än bröd som är ofärskt redan när man köper det? Jag är rätt kräsen när det gäller just bröd och jag tycker i alla fall inte om det! Nu ska jag kolla väder och se ifall det planeras någon mera snö, tack o hej!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 29 januari 2010 23:45

Idag har jag tillbringat större delen av dagen ute i de Möklintska skogarna. Har hjälpt Micke att gallra lite skog som vi sen ska göra ved av. Det gick precis som vanligt skitbra eftersom man numera börjar att bli ett fullfjädrat skogshuggarproffs. Eller inte? Bra gick det i alla fall! Eftersom det dessutom är en bra bit att åka dit och hem så går ju dagen åt liksom, så särskilt mycket mera har man väl inte gjort egentligen.


I morgon ska vi till Björklinge och åka pulka. Det ska bli kul! Men nu ska jag bara gå till sängs, gonatt!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 28 januari 2010 21:20

Det kom ju en del snö inatt. Måste ju ha varit mellan en och två dec! Svårt att avgöra, men mycket blev det i alla fall. Våran ploggubbe som sköter vägen har ju numera inga djur, så han sysslar ju med lite allt möjligt nuförtiden. I natt körde han snö inne i stan och då förblev våran väg oplogad. Alla barnen fick vara hemma och frun åkte senare till jobbet. Hon åkte väl vid halvtio någonting när hon tyckte att hon inte kunde vänta längre på snöröjning. Hade ett litet helsike att ta sig över gärdena. En kvart/halvtimme efter att hon hade åkt tittade jag ut och då var det plogat!


När det väl var plogat på vägen och Pontus sov middag så var det min tur att spotta i nävarna för att ta itu med snön. Belosen fick jobba hårt och det stod snart klart att plogbladet behövdes bytas mot nåt effektivare. Så det var bara att försöka ta sig mot ladan för att släpa fram slungan. Tog säkert en halvtimme bara att ploga fram en "ränna" till ladan så att jag kunde få upp porten. Sen var det bara att släpa fram slungan samt att montera på den på Belosen. Hann väl köra ungefär hälften innan en svets som håller kaströret på plats gick sönder. Bara att släpa fram gassvetsen och svetsa fast den igen för att kunna köra av resten. Var klar lagom tills det var dags att börja med kvällsmaten! Men nu är det så fint plogat så man nästan blir tårögd. Helt otroligt egentligen vad effektivt det är med en fungerande snöslunga!


I morgon bitti bär det av till Möklinta för att hjälpa Micke med ved. Så då lär man ju få pulsa runt en hel del i snön. På Lördag har vi planerat en pulkadag, förmodligen i Björklinge, med korvgrillning. Nån som är sugen kan ju hänga på! Sen återstår ju också det dryga arbetet med att spåra upp skidspåret ute på åkern igen. Nu ska jag snart titta på sporten innan jag kryper ned i sängen, gonatt på er!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 27 januari 2010 20:30

Då kom det lite mera vinter då. Lite jobbigt är det ju medans det snöar och blåser, men annars har jag egentligen ingenting emot att det kommer mera snö. Får väl se hur det ser ut i morgon bitti, om vi är insnöade?


Idag hade skolan koll på barnen, men istället så ställde de in Linas buss hem. Hon fick åka med en kompis mamma hem istället. Barnen på dagis hämtade jag lite tidigare, medans det fortfarande var farbart på vår väg. Den var rätt igendriven när hustrun kom hem. Det blir en intressant morgondag som sagt. Nu ska jag lägga barn, tack o hej så länge!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 26 januari 2010 22:32

Idag ringde de från skolan och sa att Albin missat bussen. Han hade blivit osams med en kompis och gått iväg strax innan bussen kom. Det som gör mig irriterad över det är att ingen på skolan märker nåt. Det känns som om det var ren tur att nån såg honom efter att bussen gått. Tyvärr så är det ju nu tredje gången som de inte har nån koll på honom och om han gjort som de två tidigare tillfällena och gått iväg från skolan så hade ju ingen reagerat förrän jag hade funderat på varför han inte kom hem! Första gången gick han ju hemåt och upptäcktes av en ren slump av Mormor som passerade när han var halvvägs hemma. När hon sen lämnade honom i klassrummet så hade de inte ens reagerat på att han var borta. Andra gången så var det en som såg när han drog iväg precis och hann upp honom, så den gången kanske inte räknas, men om han hade gått iväg den här gången också, istället för att hålla sig på skolan, så vet man ju aldrig var han hade hunnit ta vägen innan man hade saknat honom. Första gången var ju rektorn inblandad också, men jag kände redan då att hennes fokus var att undvika en anmälan. Vart man nu skulle anmäla en sån sak? I vilket fall som helst så känner jag mig jäkligt irriterad!

 

Annars så har jag tillbringat en stor del av dagen inne i stan för diverse ärenden. Det viktigaste var väl att träffa redovisningskontakten för att fixa till kontrolluppgifterna. Var ju faktiskt inte särskilt svårt, så nästa gång fixar jag det nog själv. Tyvärr så ska hon som har hand om oss på redovisningsfirman sluta och jag vet inte vem det blir istället. Synd, eftersom hon har varit jäkligt bra att ha att göra med. Som tur är så har jag ju kvar min suveräne revisor. Han är en riktig klippa! Tror faktiskt att jag hade givit upp det här med företagande för länge sen om det inte varit för honom.


Skulle också ha uträttat ett litet ärende på banken, men det var rätt så dödfött! Satt väl i ungefär en halvtimme och på den halvtimmen hann de med att ta hand om två kunder. Jag hade tolv nummer före mig, så då gav jag upp och gav min nummerlapp till en Mamma som hade barn med sig. Hon blev rätt så glad när hon tjänade några nummer. Konstigt att personalen inte blir mera stressad när det är så lång väntetid? De tar det ju rätt så lugnt. Uträttade de andra ärendena som jag hade och åkte sedan tillbaka till banken, men det var om möjligt ännu mera folk då. Så då gav jag upp och åkte hem i stället. Tur var väl det, för strax efter att jag kommit hem så ringde de ju från skolan. Det var lite om min dag, tack o adjö!


/Leffe

Jaa

Av Leif Jendelöv - 25 januari 2010 23:42

Idag blev det i alla fall 5,5 km ute på åkern. På onsdag så har de ju varnat för snö, så det gäller väl att passa på att åka i vårt uppkörda spår. Sen lär man ju behöva spåra upp det igen och det är jobbigt. Men det kan behövas lite påfyllning av snö i spåret, för det börjar komma igenom lite jord på en del ställen. Om det inte är älgskit då!


I morgon lär det inte bli nåt åkt, för då kommer jag inte att vara hemma. Men å andra sidan så blir det om inget oförutsett inträffar innebandy istället. Blir rätt så mycket motion just nu och det känns bra tycker jag, även om det kanske inte blir några maratonpass. Kör lite mindre men oftare istället!


Kom just att tänka på att jag inte har några problem med musplattan på datorn längre. Förr kunde den ju om man bara var i närheten av den med nåt finger få för sig att man klickade, med det resultatet att man allt som oftast raderade ut hela eller delar av ett inlägg, lite beroende på var pekaren råkade stå för tillfället. Men sen hittade jag ett litet fiffigt program som helt enkelt spärrar musplattat så länge man använder tangenterna. Fungerar klockrent! Har som sagt inte råkat ut för det en enda gång sedan jag installerade programmet. Nu ska jag sova, gonatt på er!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 24 januari 2010 23:27

Idag var vi iväg och åkte skridskor. Tyvärr så var isen lite dålig, men annars så gick det bra. Fast man får ju så förbaskat ont i fötterna bara! Vi åkte inte så länge, för Albin skulle ju iväg på simskolan. Den gick ju för övrigt jättebra idag med, Albin var jätteduktig och simmade både ryggsim och under vattnet. Utan några problem alls.


Spelade badminton ikväll också. Det var skitjobbigt, för vi spelade singel idag. Man har ju inte riktigt orken, men det ska det bli ändring på. Gäller bara att jag kommer igång med skidorna ordentligt. Ska försöka att komma ut imorgon! Nu tänker jag inte skriva så mycket mer, så gonatt på er!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards