Alla inlägg under juni 2008

Av Leif Jendelöv - 30 juni 2008 21:23

Idag har vi haft folk här mest hela dagen, fast vi började dagen med att Ronja skulle till tandläkaren. Hon var verkligen superduktig min lilla tjej. Det började med att tandläkaren kom ut och presenterade sig och tog i hand, varvid Ronja studsar jämnfota och upphetsat upprepar: jag har blivit storasyster, jag har blivit storasyster. Lina var också med och hade förklarat för Ronja hur det gick till hos tandläkaren. Bl.a att man skulle gapa jättestort, så det första Ronja gör när hon kommer in i rummet (nästan innan hon klättrat upp i stolen) är naturligtvis att gapa jättestort. Det var nästan så att hon vägrade att stänga munnen när tandläkaren bad henne att bita ihop käkarna. Det var en jättebra tandläkare (eller tandhygienist ska det väl egentligen vara) som var jättebra på att förklara och att få Ronja att göra som hon skulle. Hon förklarade dessutom för Ronja varför hon skulle sluta med napp, vilket var bra, för nu kan jag hänvisa till vad tandläkaren sa när jag försöker att bearbeta henne.

  Till lunch kom hustruns kusin med familj på besök. De bor i Malmö, så vi träffar dem bara vartannat år när vi är där nere annars. De åt lunch och fikade här tillsammans med svågern med familj. Lina och hennes syssling ( blir det väl?) som är två år yngre fann varann direkt. De har ju träffats förut, men inte så ofta och jag vet inte hur mycket de kommer ihåg av varandra. Men det är ju kul att se dem när de hittar varandra sådär.

  Sen till kvällen kom mina båda systrar. Storasyster fixade käk, tack så hemskt mycket för det, det var gott. Och skönt att slippa laga mat efter alla besök. Storasyster ska iväg på husvagnssemester i två och en halv vecka, då ska vi ta hand om marsvinen. Det var därför de var här, för att lämna dem. Nästa helg ska lillasyster ansluta till dem på Öland i nån vecka. Kul för dem, det är första gången de bor i husvagn. Vanligtvis så brukar vi husvagnssemestra tillsammans med storesyrran, men inte i år, då lille Pontus har anlänt till vår familj. Men gissa om det känns lite sorgligt att inte få ge sig ut med vagnen i år när de drar iväg. Men vi planerar lite smått att ta igen det nästa år, med en längre tur norrut genom Sverige. Men jag hoppas verkligen att ni får det bra på semestern.

  Fick även ett SMS från min moster i dalarna idag, kul att höra ifrån dem. Vet inte om de läser det här, men om ni gör det får jag väl passa på att hälsa och tacka så mycket. Lägger även ut lite bilder som Ronja tog häromdagen. Det blir ju lite annorlunda perspektiv liksom:)

Sommriga hälsningar

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 29 juni 2008 20:38

Idag tog jag med familjen på en åktur!

I vrålåket!

Amazonen alltså, och visserligen bara till brevlådan. Men ändå?

Kul att faktiskt få köra lite med den efter allt jäkelskap med kopplingar och packningar och säkringar och allt vad det nu har varit. Barnen tyckte det var jättekul att äntligen få den där åkturen som jag lovat dem.

  Annars har det väl inte hänt så mycket här hemma. Jag har klippt gräsmattan, röjt lite på tomten bland skräp och leksaker m.m Men jag börjar längta efter min slåtterbalk till belosen, det börjar bli en hel del högt gräs både här och där, och man kan inte ta allt med trimmern.

  Ikväll är det EM-final. Den ska vi titta på med lite gott till. Kan bli riktigt trevligt. Ha det så gott.

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 28 juni 2008 23:30

Idag har det varit byacupen i fotboll. Då drar alla byar häromkring ihop varsitt fotbollslag. Sen möts vi på idrottsplatsen och spelar en cup. Det är faktiskt en av sommarens höjdpunkter varje år, och ett bra tillfälle att träffa våra grannar. Själva fotbollspelandet slutade som vanligt, vi fick pisk i de flesta matcherna. Men vi fick faktiskt vinna en match, och stolt målskytt: Leif Jendelöv. Tyvärr så tog jag inte några bilder, men förra året fanns det faktiskt bilder på unt.se, och det var faktiskt en fotograf där i år också. Så det kanske har kommit ut i år igen, men jag har inte tittat än.

  Har också hunnit med att skruva lite mer på Amazonen, och idag fick jag faktiskt igång kopplingen. Provkörning kommer nog att ske imorgon, om inget oförutsett sker.

  Annars rullar vardagen på här i Svartmyren och ikväll så sover jag och barnen i husvagnen för fjärde natten i rad. Lugnt både för oss och hustrun, som alltså får huset för sig själv på nätterna när Pontus blir lite gnällig. Då behöver inte hon känna att hon stör alla andras skönhetssömn. Men det börjar faktiskt kännas lite tråkigt att inte dela säng med sin äkta hälft.

God natt på er allesammans

/ Leffe

Av Leif Jendelöv - 27 juni 2008 22:27

Imorse var Stefan och jag in till stan för att fixa ett bankintyg, träffa revisorn och köpa lite bildelar. Banken skulle ju bli en lätt match var det tänkt, men tjejen som vi träffade var ny på jobbet och lite osäker och började att ifrågasätta en del saker, varför satt pengarna på ett sånt konto? Varför hittade hon inga noteringar sen vårt förra möte med banken? Osv. Osv. Till slut tappade jag tålamodet och frågade henne vad problemet var. Hon såg ju att pengarna fanns där? Sen frågade hon en äldre kollega som också verkade fråga sig vad problemet var? Sen, äntligen fick vi vårt intyg och drog raka vägen till revisorn som blev nöjd. Efter en radda underskrifter blev så äntligen alla papper klara och han skulle skicka in dem till bolagsverket idag. På måndag bör de vara framme, problemet är väl bara att nu har de väl semester där också, så det tar väl säkert extra lång tid att behandla dem. Men vem bryr sig? De är i alla fall äntligen inskickade.

  När vi kom hem började vi skruva både på PV:n och Amazonen. PV:n fick vi faktiskt igång och jag fick ihop kopplingen på Amazonen. Bara för att upptäcka att när den skulle luftas så hade packningen inne i huvudcylindern gått sönder (förmodligen när jag satte ihop den) och bromsvätskan rann ut inne vid pedalen. Rätt knäckande när det gått så himla bra dittills. Men det bekräftar ju bara regeln att om det går bra med en gammal bil så är det nåt som är fel. Sen så skulle jag hämta äldsta dottern hos en kompis och eftersom PV:n precis var klar och Stefan ville provköra föreslog jag att vi skulle hämta  henne med den. Gick jättebra! Ända tills vi nästan var hemma igen, då bilen bara dog. SOPPATORSK. Rätt pinigt, tur att ingen granne passerade. Fick ringa hem efter assistans. Med lite ny och fräsch soppa hoppade bilen igång igen och vi tog oss hem oskadda.

Slutet gott, allting gott

/ Leffe

Av Leif Jendelöv - 26 juni 2008 18:44

Idag så firar vi faktiskt vår nionde bröllopsdag ( hipp hurra för oss), och det firade vi med lite hembakad rulltårta och jordgubbar med grädde och glass. Mums! Nästa år är det tio år och då funderar vi på att hitta på något kul, en liten resa eller nåt?

  Lina och Albin har varit ute och gått med mormor och morfar i skogen idag. Det var nog lite jobbigt, men kul för dem tror jag. Annars har det varit en rätt så avslagen dag, så det har inte hänt så mycket faktiskt.

  Det gick bra att sova i husvagnen inatt och ungarna vill sova där inatt med, så det får nog bli så.

  Imorgon så ska vi in till stan och träffa vår revisor. Ska till banken och fixa det dära intyget först "bara". Har dock inte pratat med nån på banken än, så jag hoppas att det löser sig utan en massa strul.

Hej hej/ Leffe

Av Leif Jendelöv - 25 juni 2008 20:24

Idag så var vi på återbesök på BB, femdagarsservice på Pontus kan man säga. Det går till så att alla föräldrar får "en tid", som är kl. 10:00. Så då sitter sådär en tio tolv föräldrapar där med sin fem dagar gamla bebis. Sen så görs det läkarundersökning, hörseltest, vägning samt PKU-test. Allt enligt löpande band-principen och i en miljö som känns hemsk. Det enkla blodprovet tog en och en halv timme att ta. Först så var det en sköterska som provade, men misslyckades. Då fortsätter hon att gröpa runt med nålen efter ett blodkärl. Till slut får vi nog och säger åt henne att sluta. Då kommer nästa, misslyckas hon med, men hon är i alla fall lite pedagogisk och lite finkänsligare. Hela tiden undrar jag varför de inte kan sticka honom i foten, funkade alltid med Lina. Efter många om och men så går de med på att vi får komma upp till barnlabbet(?), och väl där så sticker de honom i foten och får sitt blod, snabbt och smidigt. Trösten är väl att det var sista gången vi var på BB eftersom vi inte ska ha några fler barn.

  När vi ändå var där så passade vi på att fixa en ny bild till webbisannonsen, och nu ligger den faktiskt ute. Kul!

  Inatt så har barnen och jag bestämt att vi ska sova i husvagnen så att vi får lite semesterkänsla. Får väl se hur det går, Ronja tvekar lite.

  Det var allt för idag / Leffe

Av Leif Jendelöv - 24 juni 2008 14:05

Inatt var det också rätt jobbigt, men det var ändå bättre än igår, så det går väl i alla fall åt rätt håll. Pontus lilla mage har det nog rätt så jobbigt nu i början, och det känns tyvärr som om han har vänt på dygnet, för han sover bra nu på dagen. Sånt är livet med en liten, och man kan ju inte gnälla på att man inte visste vad som väntade en, när man som vi får barn nr:4.

  Har försökt att få tag på banken idag. Hon som vi har pratat med förut, och som vi har ett nummer till, har naturligtvis semester. Och det går inte att få tag på ett nummer till nån annan på vårt bankkontor. Utan man måste gå en omväg via nåt j-a callcenter för att sedan bli kopplad till nån på vårt kontor. Och då sitter naturligtvis denna någon i nåt möte varvid man blir ombedd att ringa lite senare. När man då frågar efter ett direktnummer kan de inte lämna ut det. PUCKO har man lust att säga till telefonisten (eller ska det vara telefonörskan?), men det är väl formodligen inte hennes fel, utan nåt direktiv från ovan. Vad vet jag?

  Annars har det väl inte hänt nåt speciellt idag. Tjejerna är fortfarande hos mormor, de skulle visst åka och bada idag.

  Ha det / Leffe

Av Leif Jendelöv - 23 juni 2008 21:44

Idag var jag hos vår revisor för att ändra en del saker i papprena till bolagsverket, och som jag misstänkte så dög inte pappret jag fått från banken. Det var för simpelt, ett vanligt kontoutdrag duger minsann inte. Banken måste intyga att pengarna finns på kontot med stämpel och allt. Är det nåt jag lärt mig hittills så är det att ingenting är enkelt när man skall starta ett företag. Förmodligen inte efter att man har startat företaget heller? 

  Idag så har jag inte skruvat på nån bil, och det är nog första dagen på semestern som jag inte gjort det tror jag. Ja, okej då, jag var väl ute och lade kopplingscylindern i diesel så den ska kunna bli ren. Men det var allt, räknas ju inte ens.

  Båda tjejerna sover över hos mormor inatt, så det finns förutsättningar att det blir lugnare inatt, om bara Pontus sover skapligt. Tyvärr så har han varit lite orolig hela dagen, så vi får väl se? Fick tag på avdelningschefen över förlossningen idag angående webbisannonsen, och det visade sig att de hade råkat radera bilderna på honom. Kanske kan vi göra ett nytt försök när vi åker på ett återbesök på Onsdag. Men det känns ju inte riktigt som samma sak, men det är väl bättre än inget antar jag.

  Ha det så bra och på återseende / Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards