Alla inlägg under augusti 2010

Av Leif Jendelöv - 23 augusti 2010 09:30

Idag blir det eftermiddagspass. Bättre än för- och eftermiddagspass, som det brukar bli. Å andra sidan så är det ju rätt så skönt med lite fridagar också. Idag bär det av ned till Nyköping en sväng. Har precis lämnat Ronja och Pontus på dagis och ätit lite frukost i lugn och ro och ska väl ge mig av om någon halvtimme.


Förra veckan så lärde sig Ronja att cykla. Vi har ju tränat lite sporadiskt nu under sommaren och det har ju känts som om det var nära hela tiden, precis som det brukar vara, men hon har aldrig kommit igång. Sen så en dag så satte hon sig på cykeln helt själv och bara cyklade iväg. Häftigt! Så nu får man väl ut och cykla lite med henne. Det får bli allt för den här gången, tack o hej på er!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 19 augusti 2010 09:17

Har länge velat skaffa en iPod, men dragit mig för priset (eftersom jag vill ha den stora modellen). Har haft lite koll på blocket och tradera, men även där har de blivit för dyra. Men nu i veckan så ropade jag faktiskt hem en på tradera som kändes rätt i pris, så nu sitter jag här med min iPod. Känner mig rätt så nöjd med att jag hade tålamodet att vänta in rätt objekt, istället för att falla för frestelsen att bjuda för mycket, bara för att få det ur världen.


Eftersom jag har fridag idag så är de små barnen hemma med mig idag, och vi har sagt att vi skall koka saft idag. Har ju rätt så mycket vinbär som man inte kan göra så myckat av annars. Just nu är ju solen framme också, så det kanske skulle kunna vara en idé att gå ut för att plocka lite mera bär. Hade egentligen tänkt att ta en tur in till stan idag, men eftersom barnen är hemma så skjuter jag nog på det.


Vi har städvecka på dagis den här veckan också, vilket aldrig känns roligt. Till råga på allt har dagis 10-årsjubileum på Lördag med fest för alla nuvarande och gamla familjer samt all ny och gammal personal. Det innebär att vi måste klara av helgstäden Fredag kväll eller Lördag morgon. Haken är ju bara att jag jobbar både Fredag och Lördag, så det blir lite tungt för Annika att fixa det. Vi försöker att lösa det genom att jag tar vissa delar av helgstäden när jag städar ikväll, innan mitt styrelsemöte. Fullt upp med andra ord!


Nu ska jag nog gå ut till hönsen och se ifall det har blivit någon äggskörd, samt plocka in lite äpplen till barnen. Syns och hörs!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 13 augusti 2010 20:31

Ja, då var det ju helg igen då. Fast jag har ju faktiskt haft ledigt idag med, så helgen har ju redan börjat för mig. Men det har varit riktigt äckligt väder idag tycker jag. "Tung" luft på nåt vis! 


I helgen så ska jag nog passa på att försöka måla lite. Så det blir klart någon gång! Sen så har jag en massa jobb med bidragsansökningar för idrottsföreningen också. Lär nog ta en hel del tid i anspråk misstänker jag. Finns nog en massa annat också att göra, så sysselsättning fattas ju inte.


Det märks ju att sommaren börjar lida mot sitt slut. Vardagen börjar komma tillbaka och alla verksamheter vaknar upp igen. Nu börjar det ju bli dags för styrelsemöten, idrottsaktiviteter, papper ska skickas och det är allt möjligt som ska fixas. Problemet är ju bara att man har skjutit allt åt sidan under sommaren och glömmer liksom bort alla vanliga rutiner. Nu måste man ju ta tag i "allt" på en gång!


De två minsta har ju åtminstone börjat på dagis igen sedan en vecka tillbaka. Det är nog väldigt nyttigt för dem tror jag, de har längtat dit. Snart är det ju dags för de två största att börja skolan igen också. Vilket definitivt är nyttigt, men förmodligen mindre efterlängtat! Har ju lite svårt att fatta att de börjar blim så stora också. Lina börjar ju femman och då är de ju äldst på skolan. Om ett år ska hon ju byta skola.


Såg att det har kommit någon ny funktion på bloggsidan också, där man kunde ställa frågor till varandra. Så fråga på vet jag! Nu får det vara nog för denna gången, tack o hej!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 10 augusti 2010 21:24

Idag har vi haft ett lite oväntat besök. När jag och svärfar höll på med det sista av taket så kom det en hund smygande i buskarna. Den låg sedan och tittade på oss, när den inte sov, medans vi jobbade. Sen när vi var färdiga och jag gick in så flyttade den upp på trappen där den fortsatte att sova. Efter ett tag tyckte Pontus att den skulle komma in, så han släppte in den varvid den tvättade golvet under köksgolvet. Verkade väldigt hungrig! Jag tänkte att en eventuell ägare kanske skulle komma och leta efter den, men efter några timmar timmar ringde vi polisen och anmälde att vi hittat en hund. Inget napp, men när Katarina kom med lite mat åt den och vi började kolla upp märkningen, så lyckades vi efter en hel del dektektivarbete att hitta ägaren. Tack så hemskt mycket för hjälpen Katarina. Kan ju tillägga att det var en jättefin hund som var jättelugn och fin.


Nu ska jag snart gå till sängs. Gonatt!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 3 augusti 2010 22:56

Nu har jag äntligen, efter ett litet uppehåll under semestern, fått upp alla takplåtar på "verkstan". Nu återstår "bara" lite rännor på den ena sidan samt ett par vindskivsplåtar. Sen tänkte jag passa på att måla på lite rödfärg också när jag ändå har spikat upp en ställning. Synd bara att allt tar sådan tid! När jag har sedan är klar har jag en hel A4-sida med en lista på andra projekt att syssla med under hösten. Så det känns inte som om det fattas sysselsättning i alla fall.


Som tur är när man håller på så har man ju en massa hjälp. Framförallt från Pontus, som har en hel massa idéer om hur saker ska vara. Idag så var han dessutom på väg upp för stegen när jag höll på. Förmodligen för att tala om för mig att jag gjorde fel, vad vet jag? Sen så har han byggt en del konstnärliga saker av alla hängrännsdelar. Delar som jag tyckte att jag behövde bättre, så till hans stora förtret så var jag ju tvungen att riva hans konstverk. Eftersom han också är en sådan ordningsam liten pojke, så har han ju naturligtvis "sorterat" alla delar och placerat ut dem lite lagom strategiskt. Det innebär ju lite letande, men det löste sig det med till slut.


I morgon blir det nog inte så mycket gjort, för då ska vi på begravning. Sen så ska jag jobba en hel massa innan jag får nåt ledigt igen. Lite rörigt på jobbet också, så man kan aldrig riktigt vara säker på hur man jobbar. Till råga på allt så har jag en massa jobb att göra med idrottsföreningen. Nu är det nog dags att sova tror jag, gonatt på er så länge då!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards