Alla inlägg under september 2009

Av Leif Jendelöv - 30 september 2009 20:56

Jo, faktiskt så har jag för andra dagen nu jobbat. Var ju ett tag sen så det känns ju skönt, man kan ju inte bara gå hemma och ta hand om barnen. Kommer att ha jobb resten av veckan, vilket innebär att det kan flyta in lite pengar framöver. Och eftersom FK har strulat till det med månadens föräldrapenning (läs: uteblivna pengar) så kan det ju vara välkommet framöver. Jag jobbar lite åt en kompis med lite markjobb ute på 4H-gården i Gränby. Eftersom jag jobbat så har det ju inte hänt så mycket här hemma att skriva om, så för att inte trötta ut er så skriver jag väl inget då. Tack o hej!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 29 september 2009 22:49

Bara för att följa med strömmen så har ju jag också skapat en gästbok. Kommentera vet jag!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 29 september 2009 22:45

Kycklingar 3-5 dagar gamla  

Måste ju lägga in en bild på kycklingarna!

Av Leif Jendelöv - 29 september 2009 22:36

Jo, man får väl säga att den är här när frosten kommer. Är det inte så? Men det innebär ju faktiskt att vintern snart är här och då står det inte på förrän det är vår. Sen är det ju snart sommar igen, livet har ju sin gilla gång helt enkelt. Ingen idé att klaga på vädret, för det lär ju inte ändra på sig för det.


Nu börjar det bli lite livat på kycklingarna här inne, de har väl acklimatiserat sig helt enkelt. Dessutom så växer de som bara den, såg att den äldsta redan börjar att få riktiga fjädrar längst ute på vingspetsarna. Snart kan de kanske få flytta ut i hönshuset och frysa tillsammans med de stora hönsen. Sen så ska jag försöka att göra i ordning kläckaren inför våren så att den kan fungera bättre ute i verkstan, har ju fått en termostat och jag ska också isolera den lite med frigolitskivor. Kan nog bli bra till slut! Men nu ska jag nog ta en dusch efter innebandyn och gå till sängs, ha det bra till nästa gång!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 28 september 2009 22:17

Idag så har jag suttit och pysslat med bidragsarbete å idrottsklubbens vägnar. Det tar rätt så mycket mer tid än man tror och det är dessutom lite mera jobb än man tror. Men så är det ju att jobba ideellt. Men nu tror jag i alla fall att jag har kontroll på saker och ting. Annars har väl allt rullat på som vanligt, Ronja och Pontus har varit på dagis och Pontus börjar komma in i det så pass att han inte riktigt vill åka hem. Vill bara bolla boll!


Vi har idag flyttat in kycklingarna och tagit bort de okläckta äggen också, så nu går kycklingarna inomhus. De är ju bara så sötaGlad. Får väl se hur länge de blir kvar inne, men ett par veckor lär det ju bli i alla fall. Pontus har blivit helförälskad i dem, han tycker att de är väldigt intressanta och står och slår på glaset till "buren". De blir förståeligt nog rätt så förskräckta när han kommer. Lite oroliga är vi att han ska komma på att han kan öppna till dem, för då lär det ju vara rökt för dem. En tidsfråga innan Kitty har ätit upp dem! Ska försöka att fixa nån låsning. Nu ska jag sova, gonatt!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 27 september 2009 23:14

Har egentligen inte så mycket att skriva om idag, dagen har bara rullat på med de vanliga sysslorna. Städning, skjutsning och sånt. Däremot så läste jag Katarinas blogg och måste ju bara gratulera henne till vinsten med Nemo. Kul att det går bra för er!


Det har inte kommit några fler kycklingar och jag räknar inte heller med att det ska bli några fler, så i morgon åker de kvarvarande äggen ut och kycklingarna ska väl flyttas till nåt bättre ställe så att de kan börja acklimatisera sig till "the real life". Måste ju så sakteliga börja vänja sig av med värmen så att de kan flytta ut till de stora hönsen så småningom. Nu ska jag nog sova, gonatt!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 26 september 2009 22:22

Snabba slutsatser. Igår kväll när jag var ut till kycklingarna sista gången runt midnatt så tyckte jag att ägget som var på väg visade lite livstecken igen, så kanske kanske tänkte jag att det skulle kunna bli en kyckling till ändå. Mycket riktigt, i morse så låg ytterligare en liten krabat där! Dessutom så var det ett ägg till som hade börjat spricka. Det verkar dock som om den kycklingen inte fick upp ett tillräckligt stort hål innan den gav upp, så den törs jag nästan utesluta vid det här laget. Har ju inte hänt nåt mera på nästan ett dygn nu. Men nu har jag i alla fall tre pigga ulliga gulliga små dunbollar som springer omkring där ute. Om de bara överlever känner jag mig rätt så nöjd, den sista har dessutom lite annorlunda färg, eller teckning, så det ska bli intressant hur den kommer att se ut framöver.


Nu i kväll var vi bortbjudna till Ronjas bästis, och Pappan i den familjen är elektriker så nu har jag fått en termostat som jag ska prova till kläckaren. Kan nog bli riktigt bra tror jag! Dessutom så hade vi en riktigt trevlig kväll med mycket god mat. Nu har vi precis kommit hem och lagt barnen, så nu ska vi bara varva ned lite. Ha det så bra tills nästa gång!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 25 september 2009 21:34

Drog visst lite förhastade slutsatser angående äggen. I eftermiddags när jag skulle titta till kycklingen så var de helt plötsligt två. Det hade kläckts en till, som dessutom hade tagit sig ut själv. Måste dessutom ha gått ganska snabbt! Det var också ett ägg till som var på väg, men den verkade väldigt svag och trots att det kliade i fingrarna så hjälpte jag den inte ut. Mycket riktigt så verkar den ha dött, för det blev aldrig nåt direkt större hål i ägget och den visar inga som helst livstecken. Den som kom ut idag verkar däremot vara en riktigt pigg liten krabat, märks knappt att den är ett dygn yngre än sitt storasyskon. Så nu vågar jag ju inte ta bort de okläckta äggen ännu, kan ju komma nån mer. Blir ju riktigt spännande att komma ut i morgon bitti! Fast jag lär nog inte behöva ta mig ut för att ta reda på det, för Lina lär hinna före och rapportera. Hon är riktigt förtjust och ränner ut till dem mest hela tiden, så de blir väl omhändertagna i alla fall. Måste ju också nämna att även om det kanske inte ser så ut, så lever båda kycklingarna på bilden jag lade ut igår. Så det så!


Eftersom dagen har gått åt till att passa kycklingar, så har det ju inte blivit så mycket annat gjort. Jag har felsökt lite el till extraljusen på den stora röda bilen, men inte så mycket mer. Dessutom så hade jag ingen kabel hemma, så jag kunde inte fixa det ena lyset. Pontus var med mig ut och hjälpte till också, men det är ju inget kul om det inte har det minsta med bollar att göra, så hans "hjälp" gick mest ut på att distrahera mig med diverse bolltricks. Måste ju också, angående bollar,  nämna att efter att vi varit ute samt ätit mat och sovit, så när han vaknar och jag går upp för att hämta honom är det första han säger "bolla bollar, många bollar". Otroligt hur han kan bli så insnöad på bollar egentligen!


I kväll bjöds det på fish&chips här hemma, och till skillnad från kroppkakor gillas det skarpt av alla barn utom Ronja. Hon ville inte äta alls, bara ha en morot. Mums! Vad mättande det måste vara. Men det är ju kul när maten uppskattas av de flesta i alla fall. I morgon slipper jag dock att laga mat, för då är vi bortbjudna. Det tycker jag är skönt, för jag gillar egentligen inte att laga mat. Nu ger jag mig för i kväll, gonatt!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards