Alla inlägg under december 2009

Av Leif Jendelöv - 31 december 2009 00:00

Av Leif Jendelöv - 30 december 2009 22:54

Idag for vi iväg till Wasamuséet då. Men Albin ville inte åka när vi väl skulle iväg, så han fick stanna hos Momor han med. Som tur är så följde ju Linas kompis med, annars hade det nog blivit lite tråkigt med bara ett barn med sig. Nu blev det en väldigt lyckad dag istället och det verkar som om Lina och Sarah tyckte att det var jättekul. De fick lära sig en massa om skelett och skelettforskning, de hittade ju några gamla lik när de bärgade skeppet. Skelett som de har forskat på. Nåt som jag fastnade för och är väldigt fascinerad av är att de hittade två kvinnliga skelett och det har visat sig att de förmodligen var systrar. Lite häftigt att man kan utläsa så mycket information från över trehundra år gamla skelett. Tyvärr kom vi inte med på någon visning där vi fick veta så mycket om själva båten, för det är ju faktiskt en rätt pampig gammal skorv trots allt. Lite ironiskt också att det har blivit en sån stor turistattraktion av en av den svenska militärhistoriens största floppar. För det måste den ju ha varit. Först bygger man på den under flera år och sedan när man väl sjösätter den så flyter den i tjugo minuter innan den sjunker! Sånt är livet ibland!


Så mycket mera än Wasa har vi inte hunnit med idag, förutom att handla och få ett migränanfall nu under kvällen. Men nu har jag tagit ett litet piller och känner mig bättre, så nu ska jag väl sova lite snart. Imorgon är det ju nyårsafton och då skålar vi in det nya året. Tills dess, sov så gott så hörs vi då!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 29 december 2009 23:25

Snart så är det slut på ytterligare ett år, undrar vad det nya kommer att bjuda på? Den som lever får se! Lever kan man i alla fall säga att kattungarna gör, i allra högsta grad. De börjar röja runt rätt så rejält nu, ibland när man sitter i TV-soffan så ser man hur hela julgranen svajar. Då sitter det tre kattungar längst upp i den, ungefär som Piff o Puff på julafton, och leker med nån julgranskula eller nåt glitter eller nåt annat kul! Ännu så länge så har granen stått upp, men det känns nästan som en tidsfråga innan den viker ned sig faktiskt.


I morgon bitti så åker vi iväg till Stockholm för att titta på Wasamuséet bland annat. Har nog inte varit där sedan mellanstadietiden, men då var man å andra sidan där varje år och var rätt så trött på det. Men nu kan det ju bli lite kul att se den där gamla skorven igen.


Kittys mage har nog tyvärr blivit ännu värre, men nu har vi pratat med våran kompis veterinären som rådde oss att dels byta foder, dels avmaska. I eftermiddags så såg vi dessutom att hon faktiskt har mask och vi läste dessutom att de kan få diarré av mask, vilket faktiskt var en nyhet för mig, så vi försökte att avmaska med ett piller vi råkade ha hemma. Tyvärr så har hon ju varit med förr och, trots att vi också har det, så spottade hon bara ut pillret varje gång vi försökte. Inte gick det att lura henne genom att blanda det med maten heller, måste verkligen smaka mycket! Måste dessutom få tag på nytt avmaskningsmedel innan vi kan försöka igen, förhoppningsvis så får vi tag på det i morgon. Nu ska jag hänga lite tvätt innan jag går och knyter mig, hej svejs!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 28 december 2009 22:29

Idag så har vi mest hållit oss inomhus eftersom det varit sånt tråkigt väder. Nu ska det visst bli kallt igen, men vi får väl se hur det blir med det. Har tvättat en del idag med, otroligt hur mycket tvätt det kan bli egentligen! Att tvätta allt är väl egentligen inga problem, men det ska ju torkas också och det är där det blir en liten flaskhals för oss. Så jag brukar försöka att sprida ut tvättandet lite, vilket innebär att det blir tvätthögar liggandes istället och alltid en massa tvätt att plocka. Sånt är livet som hemmapappa!


Idag var David och Mikael här också, Ronja och Albins kompisar! Så det har varit fullt röj här under eftermiddagen. Men det är kul att se Ronja och David ihop, de är faktiskt rätt så gulliga mot varandra.


Annars så har det väl inte hänt så mycket idag. Men jag kan ju säga att Kitty är ruskigt dålig i magen, vilket vi trodde berodde på att hon diade först. Men det tror vi inte längre och veterinären tycker att vi ska prova med att byta mat åt henne. Problemet är att det mer eller mindre sprutar ur henne och hon går på lådan stup i kvarten. Fast det största problemet är nog att hon vägrar att göra sina behov utomhus, så lådan blir ju verkligen skitäcklig!  Nu är det nog sängen som gäller, gonatt!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 27 december 2009 23:24

På allmän begäran så kommer här några bilder på våran MAN när vi körde snö i julhelgen. På den första står vi parkerade framför Katrina kyrka, men kyrkan syns ju inte, så det är ju egentligen onödigt vetande.

Framför Katarina kyrka


Här är en oerhört fartfylld bild på när vi tippar snö ner i vattnet vid stadgårdskajen.

Tippning av snö på stadsgårdskajen


Här har vi parkerat efter två nätters hårt slit!

Parkerad


/Leffe        

Av Leif Jendelöv - 27 december 2009 23:11

Kunde av någon anledning inte somna inatt, fast jag var jättetrött! Så därför har jag varit riktigt seg idag. Men jag har i alla fall lyckats att ploga igen, så att det kan komma mera snö. Vilket det ju faktiskt redan har gjort, om än inte så mycket.


Lina har varit iväg på någon sorts spelmansträff för barn idag. Det var hennes fiollärare som anordnade det och jag tror att hon tyckte det var kul! Efteråt så skulle hon hjälpa Mormor och Morfar att sälja fikabröd på en annan spelmansträff. Annika och Albin skulle också åka dit och hjälpa till, men det blev tyvärr så att Lina fick ont i öronen och var tvungen att åka hem. Så nu får hon värktabletter så att hon kan sova och förhoppningsvis vara bättre imorgon. Om hon är bättre så kanske jag tar med mig barnen någonstans så att Mamma kan sitta hemma och jobba i lugn och ro. Vet inte vad jag ska hitta på, kanske åka pulka någonstans! Vad vet jag? Tisdag lär jag också försöka att hålla mig borta, men sedan på Onsdag har vi pratat om att åka till huvudstaden och hitta på något kul för lite av barnens julklappspengar. Vi har pratat om Wasamuséet, men har inget spikat ännu. Det viktigaste för Albin var att få åka in till det stora amerikanska M:et. Fast jag föreslog det svenska alternativet istället, så vi får väl se hur det blir. Barnen kanske ligger sjuka så att vi inte kommer någonstans alls?   Nu tänker jag avsluta här så att jag kan gå och lägga mig istället, sov så gott så ses och hörs vi!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 26 december 2009 21:49

Vi har just suttit och gått igenom alla kamerabilder vi inte har gått igenom förr. Dags att framkalla lite digitala bilder. Fördelen med en digitalkamera är ju att man kan ta så många bilder och sedan framkalla de som blir bra. Chansen att få bra bilder är ju större ifall man tar många. Samtidigt så är det ju en nackdel med många bilder när man som nu ska gå igenom dem. Vi har tittat på över tvåtusen bilder! Men så har vi hittat en del pärlor också.


Idag så var vi och hälsade på Farmor o Farfar också. Det tyckte barnen var kul, framförallt Ronja som fick chans att visa sina bakugans för dem. De andra barnen passade mest på att titta på TV. På vägen hem passade vi på att titta förbi Ronny och kusinerna samt dricka kaffe en gång till. Känns som om det har blivit mycket fika idag!


Nu återstår bara att titta på DaVinci-koden innan det är kväller. Ajöss!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 25 december 2009 21:40

Ja, då är det ju bara att försöka att ställa om till dagtid igen då efter två nätter i "snöracet". Alltid kul att få jobba lite. Men man slutar ju aldrig att förvånas av Stockholmare  . Inatt så fick vi en redig utskällning av en dam som undrade hur i h-e vi kunde vara så dumma som stod i vägen för henne när hon skulle fram, och vem faan jobbar på julafton! Det började med att hon absolut skulle förbi på gatan där vi jobbade, trots att hon när hon svänger in på gatan ser att det är blockerat med flera lastbilar/maskiner med massor av blinkfyrar. Skulle det ha varit jag så hade jag ju åkt runt ett kvarter, vilket inte är särskilt svårt men jag är ju bara en dum åkarjävel, så vad vet jag? Hon tyckte vidare att hon bodde alldeles i närheten och vi behövde minsann inte snöröja där (undrar om hennes grannar håller med)! Hon avslutade med att säga att vi skulle hälsa hela arbetslaget att vi kunde fara åt helvete! Säger bara en sak: det skjuts för lite!  (OBS! IRONI)


Annars så var det rätt så kul att jobba som sagt och andra natten hamnade vi i ett riktigt bra lag dessutom, så det flöt på bra. Så pass bra faktiskt så att Stokholm stad är skyldiga oss en pepparkaksburk. De lovade nämligen det ifall vi kom upp i tjugo lass på ett pass, vilket vi precis klarade andra natten.


Imorgon så har vi sagt att vi ska fara iväg till Mor och Far. Vi är ju nästan aldrig där och känner att under julen så kan man ju faktiskt anstränga sig lite och leta sig dit. Om inte annat så för barnens skull som tycker att det är kul att träffa dem. Nu ska jag försöka att komma i säng i hygglig tid så att jag kan sova i kapp lite grann. Ajöss så länge!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards