Direktlänk till inlägg 28 januari 2010

Plogat

Av Leif Jendelöv - 28 januari 2010 21:20

Det kom ju en del snö inatt. Måste ju ha varit mellan en och två dec! Svårt att avgöra, men mycket blev det i alla fall. Våran ploggubbe som sköter vägen har ju numera inga djur, så han sysslar ju med lite allt möjligt nuförtiden. I natt körde han snö inne i stan och då förblev våran väg oplogad. Alla barnen fick vara hemma och frun åkte senare till jobbet. Hon åkte väl vid halvtio någonting när hon tyckte att hon inte kunde vänta längre på snöröjning. Hade ett litet helsike att ta sig över gärdena. En kvart/halvtimme efter att hon hade åkt tittade jag ut och då var det plogat!


När det väl var plogat på vägen och Pontus sov middag så var det min tur att spotta i nävarna för att ta itu med snön. Belosen fick jobba hårt och det stod snart klart att plogbladet behövdes bytas mot nåt effektivare. Så det var bara att försöka ta sig mot ladan för att släpa fram slungan. Tog säkert en halvtimme bara att ploga fram en "ränna" till ladan så att jag kunde få upp porten. Sen var det bara att släpa fram slungan samt att montera på den på Belosen. Hann väl köra ungefär hälften innan en svets som håller kaströret på plats gick sönder. Bara att släpa fram gassvetsen och svetsa fast den igen för att kunna köra av resten. Var klar lagom tills det var dags att börja med kvällsmaten! Men nu är det så fint plogat så man nästan blir tårögd. Helt otroligt egentligen vad effektivt det är med en fungerande snöslunga!


I morgon bitti bär det av till Möklinta för att hjälpa Micke med ved. Så då lär man ju få pulsa runt en hel del i snön. På Lördag har vi planerat en pulkadag, förmodligen i Björklinge, med korvgrillning. Nån som är sugen kan ju hänga på! Sen återstår ju också det dryga arbetet med att spåra upp skidspåret ute på åkern igen. Nu ska jag snart titta på sporten innan jag kryper ned i sängen, gonatt på er!


/Leffe

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leif Jendelöv - 14 februari 2011 18:34

Idag så har jag haft fridag, vilket passade rätt så bra med tanke på alla sjuka barn här i det Jendelövska residentet. Lina har ont i halsen och ser allmänt slut ut, Pontus har hostat som en tok hela helgen och Ronja får vara hemma av bara farten. Pr...

Av Leif Jendelöv - 8 februari 2011 18:49

Oj oj oj! Nu var det länge sedan jag bloggade. Hänger mest ute på Facebook numera! Jag som "aldrig" skulle haka på det där med facebook. Tur att man inte är sämre än att man kan ändra sig.   Har varit ledig nu Måndag, Tisdag efter att ha jobbat h...

Av Leif Jendelöv - 23 november 2010 17:36

........sägs det. Kul! Då lär man ju få göra skäl för lönen imorgon då. Men det gör ju inte så mycket eftersom jag råkar trivas så förbaskat bra på mitt jobb. Visst är det på tok för mycket att göra ibland, men bara man hinner med en sån här ibland  ...

Av Leif Jendelöv - 11 november 2010 18:49

Idag har jag varit ledig den sista dagen innan jag har mitt "grispass". I morgon drar det iväg igen. En stor del av dagen har jag tillbringat inne i stan tillsammans med Albin och Pontus. Albin har varit hemma från skolan eftersom han sa att han hade...

Av Leif Jendelöv - 31 oktober 2010 21:03

I helgen har jag, och Ronja, grävt ner några plintar. Tack Maths för lånet av grävmaskin. Ronja har suttit i knät på mig och hjälpt till i princip hela tiden. Hon har också försökt att övertala Pontus att "åka grävmaskin", men han tycker den är lite ...

Ovido - Quiz & Flashcards