Alla inlägg den 29 augusti 2009

Av Leif Jendelöv - 29 augusti 2009 21:22

Det är lite roligt att Annika är lärare i fysik, för vi brukar sitta och diskutera saker och ting inom fysiken när det är något som hon inte riktigt greppar. Jag tycker att det är kul och intressant med fysik och jag förstår oftast hur saker och ting hänger ihop. "Orsak och verkan" typ, hur det ena påverkar det andra. Men jag tycker att det kan vara riktigt knivigt att på ett pedagogiskt sätt förklara det. Men när vi sitter och resonerar så brukar vi på nåt sätt komma fram till lösningar. I kväll har vi diskuterat kraft, arbete och väg samt förhållandet mellan dem. Som sagt, jag kan inte förklara det på ett pedagogiskt sätt, men jag förstår hur de hänger ihop. Det började med att vi skulle försöka att definiera ett "mekaniskt arbete". Svårare än man tror faktiskt. Varför är det ett mekaniskt arbete att lyfta upp en låda från marken, men inte att gå omkring med den. Försök att på ett lättbegripligt och samtidigt vetenskapligt sätt att förklara det. Skönt att jag inte är lärare! Det får bli allt för denna gång, sov så gott!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 29 augusti 2009 17:29

Imorse vid halvnio var jag nere vid fotbollsplan för att hjälpa till med förberedelserna. Vid tio började det och då hade det kommit noll personer. Första löptävlingen för de minsta gick av stapeln vid halv elva och vid det laget hade det faktiskt dykt upp en hel del. Alla barnen som medverkade i löptävlingen fick ju medalj och eftersom Ronja sprang för glatta livet så fick hon alltså en, som hon är väldigt stolt över. Allt som allt räknade vi med att det kom ca 45 personer under dagen, vilket väl får anses som hyffsat. Problemet för oss är tidpunkten, dagen krockade både med flera fotbollscuper och inte minst skörden. Annars hade det nog kommit fler ändå tror jag! Dagen avslutades med att vårt lokala cricketproffs visade lite hur cricket spelas och all outfit som de har på sig. Underlig sport! Ha det så bra så hörs vi!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 29 augusti 2009 00:28

Kommer visserligen från YouTube, men det är inte från TopGear, utan ett klipp jag själv har lagt ut från truckraceuppvisningen. Är väl inget vidare klipp kanske, men det är ändå lite fränt att kunna lägga ut klipp man spelat in med mobilen.


http://www.youtube.com/watch?v=G7QdePs5Of0

Ovido - Quiz & Flashcards