Alla inlägg under maj 2009

Av Leif Jendelöv - 26 maj 2009 15:03

Har ju varit riktigt rart väder idag, är sommaren här nu? Eller är det bara en aptitretare? Tror nog mest på det senare, snart är det regnigt och blåsigt igen! Har suttit en del vid telefonen idag och hållit på med min bokföring. Finns ju alltid att göra om man bara vill. Men jag ska försöka att hinna med lite annat också, fixa punkan på Linas cykel, klippa gräset, hänga tvätt mm.


Resten av familjen har åkt över till Mormor en stund, så för tillfället är jag solo. Det kan vara rätt skönt faktiskt. Men nu ska jag nog fortsätta med mitt. Hörs lite senare!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 25 maj 2009 23:22

I morse fick jag igång datorskrället igen, men jag måste nog bli bättre på att säkerhetskopiera innan man råkar ut för nåt riktigt allvarligt. Men nu kanske den funkar ett tag igen, tillräckligt länge för att man ska hinna med att glömma bort att göra det?


Annars har den här dagen rullat på bra. Började med att skjutsa Ronja till dagis för att sedan fortsätta in till stan för besiktning av släpkärran. Men jag går upp i varv direkt när jag kommer dit med släpet, varje gång! 300 spänn för att besikta en bil, som tar kanske en kvart-tjugo minuter tycker jag känns hyffsat rimligt, men att betala 370 spänn för att besikta en släpvagn som inte ens tar fem minuter känns åt h-e tycker jag. Man hinner ju knappt stanna inne i hallen innan det är klart. De kollar ju liksom bara lysen, bromsar, hjullager och kulhandsken. Missförstå mig inte, jag har alltid varit en förespråkare för att bilprovningen behövs och fyller en funktion, men prissättningen känns ju uppåt väggarna. Dessutom så ställer jag mig lite frågande till att jag får en tvåa på bromsarna som tog bra och var helt jämna. De menade på att "påskjutsreserven" var för dålig. Det vill säga att de tar lite för sent, i slutet av påskjutsanordningen. Tycker att det borde ha blivit en anmärkning om begynnande fel och inte en tvåa. Det är ju inget fel! Inte ännu! Men men, vad vet väl jag om det.


Efter besiktningen så storhandlade jag för att sedan åka hem och byta avgassystem på den lilla grå. Det är ju dags för besiktning av den med, på Måndag! Egentligen så ska jag besikta Benzen nästa vecka också. Men eftersom det är lite jobb på den, en del eljobb, så funderar jag på att avvakta med den. Får väl se ifall jag hinner ta itu med den?


Nu ska jag jobba lite, så jag avslutar väl här. Gonatt!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 24 maj 2009 23:00

För nu har datorjäveln kraschat. Surt!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 23 maj 2009 13:45

Till Sussi o Ronny med vagnen, så det blir inget inlägg idag. Tack o hej!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 22 maj 2009 22:54

Eftersom vi har pratat hela våren om att vi skulle ned till Stockholm nu i veckan när barnen har några lovdagar så bidde det till att åka dit idag. Från början var det tänkt att vi skulle ta med vagnen och övernatta en natt därnere nånstans, men nu blev det inte så, utan vi tog en heldag istället. Vi var på Naturhistoriska, där vi inte varit sedan Ronja var en liten bebis. Det blev en jättelyckad dag, alla tyckte att det var roligt. Förra gången vi var där så var Albin livrädd inne hos dinosaurieskeletten, men den här gången så sade han att han minsann var mycket äldre och modigare. Ändå! Det var nog allt lite obehagligt där inne. Fast dagen började inte så bra, för det har de senaste dagarna visat sig att Pontus, precis som Albin, har kraftiga anlag för åksjuka. Så vid Knivsta var det dags för första stoppet. Vi stannade på avfarten och sen var det bara att börja sanera. Han hann med att kräkas en gång till innan vi var framme. Väl inne på museet var det full rulle, alla tre stora barn sprang hej vilt åt olika håll. Efter fem minuter trodde jag att jag skulle få tuppjuck av att försöka hålla reda på dem. Men efter lite organiserande där vi delade upp dem mellan oss så gick det bättre. Men Ronja tyckte verkligen att det var kul, hon sprang mellan alla montrar och bilder och skelett. De hade även en fin utställning med bilder av Lennart Nilsson, men den bästa utställningen var nog den om den svenska naturen och det svenska djurlivet.


Efter Naturhistoriska så åkte vi vidare till Haga och fjärilshuset. Även det blev en riktig hit, barnen älskade att titta på alla olika fjärilar, fiskar mm som de hade där. Fast det var jobbigt att gå därinne, det är ju ett växthus och väldigt fuktigt/varmt, så när vi kom ut ur fjärilsdelen så var i dyblöta av svett allihopa. Efter det så var vi så trötta så vi inte orkade göra nåt mera, utan vi åkte hem. Där sitter vi nu och pustar ut. Ses o hörs!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 21 maj 2009 23:37

Konstigt hur tiden kan flyga iväg ibland. Nyss var hon ju typ halvtio. Jag borde ha gått och lagt mig för länge sen, istället så sitter jag här och bloggar. Anledningen till att jag fortfarande är uppe är att jag återigen har hållit på med bokföringen. Håller väl egentligen inte på med nåt som är helt nödvändigt, men om/när det är gjort så kommer det att underlätta mycket.


Tittade lite på Clion idag också, måste ju fixa avgassystemet på den. Men det visade sig att det var lappat förr, så jag törs inte börja riva det innan jag har även den bakre biten hemma. Annars kan man ju ge sig attan på att den också pajar. Får väl se hur det slutar? Nu tänker jag sova, gonatt!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 21 maj 2009 12:59

Igår så var Albin med Joel på fotbollsträning i Skyttorp. Gissa om någon tyckte det var kul? Så nu kommer han förhoppningsvis igång med fotboll. Kul! Lina har däremot redan tröttnat verkar det som, hon ville inte åka igår. Men det känns som om hon har så mycket ändå, så det gör liksom ingenting. Återstår Ronja då, men hon är å andra sidan fortfarande lite liten ännu, så det kanske blir nåt med tiden.


Idag så har jag även klippt gräsmattan för första gången. I vanlig ordning så krävdes det en rejäl översyn av Belosen först. Känns som om det börjar bli en dålig vana. Det började med att reläet som sköter startströmmen och laddningen lade av. Nåja, jag drar väl en kabel direkt från batteriet då, tänkte jag. Så det gjorde jag. Det snurrade som fan, för det fanns ingen kompression i motorn. Samma fel som förra året, en ventilfan som hängt sig. Tog isär och fixade den och skulle sen prova igen, men då reagerade inte startmotorn alls. Vet inte vad det var för fel, men efter ett tag så gick den igen och Belosen startade utan krussiduller. Så nu är gräset klippt! Nu måste jag gosa lite med min son, ajöss!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 20 maj 2009 23:45

Idag har jag inte hunnit med att blogga och nu ska jag sova. Så det blir inte mer än så här.


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards