Alla inlägg den 22 februari 2009

Av Leif Jendelöv - 22 februari 2009 23:28

Idag så tog vi hand om grishalvorna som jag hade med mig hem igår. Bortsett från lite filé och ytterfilé samt lite grytbitar så malde vi ned det mesta till färs. Det blev ju några påsar! Precis som med själva slakten så börjar man ju också att kunna det här med styckningen lite bättre, men det skulle faktiskt vara riktigt kul att gå en styckkurs eller nåt. Fast å andra sidan, det behövs ju faktiskt ingen större kunskap för att mala ned en gris till köttfärs. Nu återstår bara att äta upp allt griskött, vilket kanske blir lättare sagt än gjort, för barnen börjar tyvärr tröttna på griskött. Varje kväll så frågar de vad det är för kött till maten, och när man sägar att det är gris så säger de "nej, inte gris nu igen! Kan vi inte äta nåt annat kött nån gång?" Så nu börjar det bli dags att försöka få tag på nån som har lite nötkött över. Känner tyvärr ingen kobonde som man kan köpa kött av.


Hade hoppats att kunna åka lite skidor den här veckan, men tyvärr har det inte blivit nån tid över till det. Får väl se ifall man kan komma loss nån halvtimme/timme  för att åka lite här ute på åkern. Tror inte att jag har åkt några skidor sen jag åkte kortvasan sist, vilket borde vara tre år sedan. Tråkigt! För det är ju sån ypperlig motion. Har ju visserligen spelat badminton idag, men det ger ju inte riktigt samma träning.


Måste försöka att se till att få igång min gamla Belos nu i veckan också. Har ju lite snö att ta reda på. Ingen som har ett sexvoltsbatteri över? Slutar nog med att jag blir tvungen att åka till "feltema" för att köpa ett nytt batteri! Men om jag väntar tillräckligt länge så kommer ju våren och löser problemet åt mig. Fast då kommer ju nästa problem, nämligen att gräsmattan ska klippas med samma Belos. Så det känns inte riktigt som nån bra lösning i slutändan.


Imorgon börjar ju skolan igen efter sportlovet, vilket innebär att alla måste börja att gå upp tidigt igen. Precis när alla hade börjat att sova länge på morgnarna. Känner ju på mig att det blir lite halvkaotiskt i morgon bitti och med tanke på att jag sitter här och knappar klockan kvart i tolv så lär jag ju knappast vara så pigg jag heller. Men det är bara att konstatera: Jag är en kvällsmänniska, har så jäkla svårt att komma i säng på kvällen. Det är ju då man är effektiv och kan få saker och ting uträttade. Tyvärr så är ju min äkta hälft precis tvärtom, hon är en riktig morgonmänniska och kan absolut inte få nåt uträttat på kvällen. Så på det viset synkar vi rätt dåligt faktiskt. Eller så kompletterar vi varandra, beror på hur man ser det. Nu ska jag sluta att svamla och gå och lägga mig istället. Gonatt på er!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards