Alla inlägg den 19 februari 2009

Av Leif Jendelöv - 19 februari 2009 22:16

Finns ju så mycket sjuka inslag på you tube, och jag som älskar brittiska motorprogram hittade det här klippet när fifth gear skulle kolla hur mycket stryk en gammal merca tål.

http://www.youtube.com/watch?v=saV3hUUry-4&NR=1

Säger bara: Vilka dårar!


Sen så har jag min absoluta favorit. När TopGearteamet ska bygga om en Renault Espace (minibuss) till en cab. Testet efteråt är nog nåt av det roligaste i TV-väg jag har sett.

http://www.youtube.com/watch?v=lOIrEyAvot8


Titta och njut!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 19 februari 2009 21:22

Idag åkte jag ut till Järlåsa för att fixa lite på Stefans, eller om det nu är Jennys, lilla honda. Den klarade ju inte det årliga testet helt galant, utan ska tillbaka för ett nytt litet test. Den stora grejen var att byta bältet i bak, som jag tror att nån hund har tuggat på, och det enda begagnade bältet som fanns var till en femdörrars. Kan ju inte vara så stor skillnad tänkte jag, men det var det naturligtvis! Det slutade med att jag fick flytta över själva bältet från den nya rullen till den gamla. Vart nog rätt bra kan jag tycka! Fast jag skulle nog undvika att sitta på högersidan i den bilen. Nä, skojade bara lite där. Det är inga problem! Lyckades också, med hjälp av Janne, gräva fram låset till midjebältet i mitten, vilket låg under sittdynan. Det vore ju inte så konstigt kanske, ifall det varit en normal bil där man kan fälla sätena på ett normalt sätt. Men, på den lilla hondan så är själva sitsen fastmonterad och man fäller bara ryggdynorna. Så man undrar ju? Hur har bälteslåset hamnat under sittdynan? Nu är den i alla fall framme. Men själva mekandet tog sån tid att jag inte hann med att besikta, så det får jag göra imorgon istället.


Det strulade ju med vårt byte den här veckan (igen!), så Stefan fick tyvärr fortsätta att köra hela veckan. Till råga på allt så råkade han ut för en däckexplosion också. Så han var lagom irriterad igår kväll! Det här med de strulande bytena är ju något vi måste ta tag i. Är det så att det blir knepigt för speditören att få upp bilen mitt i veckan så kan han ju säga det. I värsta fall kanske man får göra om upplägget så att vi ligger ute hela veckorna och kör varannan vecka istället. Fast det är inte särskilt lockande ur mitt perspektiv, så jag hoppas att det inte ska behöva bli så.


Imorgon blir det bilbesiktning och eventuellt så ska jag åka med Janne för att hämta hans bobcatmotor som är inne på renovering. Sen så har jag ju ett par bilar här hemma som skulle behöva ha lite omvårdnad också, länge sedan de fick ett oljebyte. Dessutom så har jag ju en baklucka att fixa på en viss Chrysler. Det får bli allt, höger vänster om, MARSCH!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards