Alla inlägg den 12 februari 2009

Av Leif Jendelöv - 12 februari 2009 19:08

Efter Södertälje så drog jag vidare till Oxelösund för att lasta flis till Eskilstuna. När jag kommer dit åker jag ned till kajen där jag lastat flis förut, bara för att upptäcka att högen är borta. Stoppar en maskinist och frågar honom var jag ska lasta nånstans. Får då veta att jag ska lasta på planen bredvid hamnkontoret, varvid jag åker dit. Jag tittar och tittar, men ser ingen flishög. Så jag åker vidare lite tills jag kommer ikapp nån snubbe som verkar vara nån typ av chef. "Du har precis åkt förbi högen, vänd och åk upp på planen bakom dig", säger han. Vänder och åker upp på planen men ser fortfarande ingen flishög! Är jag totalt blind eller? Inget annat att göra än att ringa till hamnkontoret. "Ska du lasta flis? Den är slut, så du kan inte få nåt lass. Men vi har gott om kol, vill du inte ha det istället?" Ringer speditören, som blir väldigt förvånad eftersom han hade pratat med dem i morse och fått beskedet att det var bara att komma och lasta. Det fanns flis kvar. Efter en del funderande så slutade det med att jag trots allt fick ett kollass hit till Linköping där jag nu står parkerad för natten. Så långt allt väl, men problemet uppstår i morgon bitti eftersom han i dagsläget inte hade nåt bra lass efter det här. Inte för mig i alla fall, som ska uppåt! Nåja! Det får bli morgondagens problem. Nu ska jag nog jobba lite med det administrativa. Hej hopp, gummistropp!


/Leffe

Av Leif Jendelöv - 12 februari 2009 11:38

Just nu sitter jag i Arboga, där jag slagit läger för att tanka och äta. Ska väl snart dra vidare mot Södertälje, men tänkte att jag kunde blogga lite först. Jag har också syndat lite idag. Jag var nämligen tvungen att gå in på macken för att köpa nytt kaffe, som någon har tagit slut på. Väl inne på macken så kunde jag inte avhålla mig från att köpa en munk att ha efter lunchen. Fast synd och synd förresten? är det någon som syndar så är det ju macken som har vett att ta betalt för kaffet. De hade ju vanligt gevaliakaffe, men det vägrar jag ens att betala en tjuga för i normala fall, men här kostade det 42 kronor. Vad gör en fattig åkare då? Jo, han köper ju naturligtvis zoégaskaffe. Det kostade bara 50 kronor, ett klipp med andra ord. Jag påtalade i kassan att de var duktiga på att ta betalt för kaffet och hon höll med och skrattade. "Du köper ju ändå"! Det kostar på att vara kräsen. Nu ska jag rulla vidare, hej svejs!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards