Alla inlägg under december 2008

Av Leif Jendelöv - 26 december 2008 21:29

Jo du, idag så var det meningen att vi skulle fortsätta med släphelvetet. Men eftersom vi inte hade nåt material till tappen för kolven så gav Janne och Stefan sig på att bussa om dragstången istället. Det gick som det brukar: Åt helvete så klart. "Någon" har mekat med dragstången förut, och istället för att byta bussningar så har man lagt i lite svets. Smart värre. Ställer till det en hel del för oss kan man ju säga eftersom det blir rätt så mycket svårare att få i den nya bussningen. Men men, det löser sig nog på nåt vis till slut. Ringde till speditören och sade att vi måste stå nästa vecka eftersom vi inte har någon dragstång. Men det kanske är lika bra det med tanke på tomkörningen som verkar bli nu i mellandagarna.

  Fick också gammelfarmors dödsbud i morse. Och även om man i ärlighetens namn är dålig på att hålla kontakten med släkten, så känns det ju tråkigt. Hon har ju trots sin ålder på drygt hundra alltid varit klar i knoppen, så det kom trots allt lite oväntat. Även om man har hört att hon tappat gnistan i slutet. Det får bli allt för i dag, hej på er för denna gången.

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 25 december 2008 21:51

Och full fart igen. Idag så har jag tillbringat hela den ljusa tiden på dagen i Järlåsa för diverse reparationer på vårt släp. Dessvärre fick vi oss en liten tråkig överraskning när vi skulle flytta bilen för att fylla luft i släpet. Bromsjäveln på vänster sida fram lossade inte. Först trodde vi att den hade frusit, men efter upptiningsförsök så verkade det som om den helt enkelt kärvade. Så till slut parkerade vi bilen och tog tag i släpet istället, vilket väl gick rätt så bra. Har väl ett par dagars jobb kvar. När det sen var kväll och dags att flytta bilen igen så visade det sig att bromsen funkade normalt igen och alla felmeddelanden i färddatorn var borta. Märkligt! Jag lutar nog åt att det var nåt som var fruset ändå, men brorsan tror på att det kärvar. I vilket fall som helst blir det nog till att byta belägg i fram nästa vecka. Får bli en ståvecka, vilket ändå kanske är lika bra med tanke på att det verkar bli en massa tomkörning bara ändå. Dessutom så visste vi ju att beläggen i fram var på upphällningen, även om de visade sig vara sämre än vi trodde. Hoppas bara att det går att få tag på nya belägg nu i mellandagarna, känns ju inte helt självklart att alla har öppet. Jo volvo naturligtvis, men då är det ju risk att man gör konkurs om man ska betala deras priser. Fast å andra sidan så har vi ju inte kollat vad de ska ha ännu, så man kan ju kanske bli positivt överraskad. Haha, bara skojade lite där. Det är nog ingen risk för det inte. Imorgon så fortsätter vi där vi avslutade så hoppas vi att vi blir klara snart så kanske man kan få lite julledigt i alla fall. Nu ska jag gå och titta på "Lewis" på TV. Over and out!

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 24 december 2008 21:47

Nu är det slut på julafton för den här gången då. Barnen är helnöjda med sina klappar, men det har nog varit en påfrestande julafton för dem. En enda frustrerande väntan bara. Jultomten kom vid halvfem ungefär och hann inte säga ett ord innan Ronja stod och hoppade av upphetsning och sa: "Det är Mormor, det är Mormor", varvid tomten liksom kom av sig lite. Men sen så blev det bra. Paketen blev öppnade på nolltid och de blev som sagt väldigt nöjda. Nästa år så har vi kommit fram till att vi ska öppna paketen redan på morgonen, så att barnen hinner leka med dem under dagen. De blir rätt så jobbiga annars faktiskt.

  Imorgon är julen slut, för då så ska vi jobba med släpet. Det lär väl ta några dagar antar jag. Trots att vi inte ska göra så omfattande reparationer som vi tänkt från början. Men det tenderar ändå att dra ut på tiden, och det är lite småsaker att fixa med också.

  Kitty har fortfarande inte kommit hem, trots att vi har varit ute och letat och lockat på henne. Undrar var hon har tagit vägen. Tror att barnen saknar henne lite också, framför allt Ronja och Kitty har ju blivit lite bundis liksom. Vore väldigt tråkigt om hon inte kom tillbaka eftersom hon är en så jättemysig katt. Är väl bara att avvakta och hoppas på det bästa antar jag.

  Ha en trevlig fortsättning på er och ta det lugnt med julmaten.

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 24 december 2008 12:27

Fan vad jag är less på grannkatter. De har ju alltid strukit omkring här eftersom vi har så mjäkiga katter. Problemet är ju när de stannar här. Just nu är det en svart kattjävel som slogs med Kitty igår som har stannat till. Kitty är spårlöst försvunnen sen dess och eftersom den andra katten är kvar så vågar hon sig väl inte hem heller. När jag försöker att locka på henne kommer bara den andra fram. Vet inte hur man ska skrämma bort den heller, men jag börjar förstå dem som skjuter på främmande katter. De blir ju trots allt i förlängningen ett problem. Är ju kanske fel att döda dem, men det ska ju på nåt sätt vara förknippat med obehag att vistas här. Nåja, det är ju som det är. Och det är ju också katternas naturliga beteende, så man kan ju egentligen inte klandra dem. Men ett problem är det lik förbannat. Hoppas att våran Kitty kommer hem igen.

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 24 december 2008 11:41

Äntligen tycker barnen. Albin kunde ju inte hålla sig, precis som förra året öppnade han ett paket i "förväg". När jag skällde på honom försvarade han sig med att han kunde inte låta bli, dessutom så var han ju duktigare än förra åren. För då öppnade han flera paket innan julafton. Svårt att vara riktigt arg, trots allt så bygger ju vi vuxna upp julstämningen inför julafton till max. Kan ju inte vara lätt att motstå frestelsen när det ligger ett julklappsberg framför dem på morgonen. Nu har i alla fall alla fått varsitt paket. Albin fick ett lasersvärd, Lina fick en skithäftig mobil och Ronja fick några bebisponnysar. Frun och jag hade köpt likartade presenter till varandra, så vi får väl se hur vi gör med dem. Fortsätter senare, hej svejs och en fortsatt trevlig jul.

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 23 december 2008 22:55

Äntligen har våra hönor som vi fick som ägg i somras (eller när det nu var) börjat att lägga ägg. Känns ju rätt naturligt tycker ni, är ju liksom vad höns är till för. Det som är speciellt med dessa höns är dock att de lägger gröna ägg, vilket i alla fall vi tycker är lite häftigt. Och nu har de alltså lagt sitt första. Lägger in ett bildbevis. Passar även på att lägga in en bild tagen från hytten när jag kom ner mot Vättern igår. Tyvärr så blir det ju aldrig lika bra på bild som i verkligheten, framför allt inte från hytten i 80 blås. Fast det kanske man inte ska erkänna, att man har tagit kort medans man kör. Fast å andra sidan så syns det väl ändå på bilden.

  Tyckte att jag borde ha varit hemma hyfsat idag, men som vanligt tar allting en himlans tid. Vi var tvungna att trixa in släpet hos Janne, fika lite, prata en massa samt så handlade jag innan jag kom hem vid halvåttatiden. Sen så var det ju trots allt fem timmars körtid till Södertälje samt tippning och hemfärd. Så det tar ju sin lilla tid trots allt.

  Igår kväll när jag lastade tyckte jag att det kom med nåt i ena skopan på vagnen som nog inte borde ha varit med. Såg ut som en stock/stolpe eller nåt liknande. Svårt att se i kolmörkret. Att klättra upp på lasset för att ta bort det var uteslutet i det läget, så det oidentifierade fick följa med till Södertälje. Sa dock till maskinisten på värmeverket att kolla, och när han rotade runt i flishögen med maskinen så upptäckte vi mycket riktigt nåt som inte skulle vara där. Nämligen en stor betongklump, typ kantbalk av nåt slag. Han var i alla fall tacksam att jag sa till så den slapp ställa till med en massa oreda i matningen till ugnen. Verkar finnas både det ena och det andra i den där högen nere i Mölndal.

  Nu börjar det nog bli dags för tomten att förbereda lite klappar inför morgondagen. Hej på er och en GOD JUL.

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 23 december 2008 10:29

Ja, nu är det faktiskt dags för det. Har kört nästan fyra och en halv timme i sträck, så det känns skönt att stanna till och få sträcka lite på benen. Har ca 45 min kvar till Södertälje, sedan är det bara att lossa och ta långhelg. Alltid skönt.

......Nu är kaffet klart, så nu tänker jag inte skriva mera.

Hej svejs.

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 22 december 2008 20:51

Jo, nu är det faktiskt snart jul. Men jag kan ju inte påstå att jag kände nån större julstämning när jag kom ner mot vättern idag. E4:an längs vättern har alltid varit något av min favoritväg, eftersom jag tycker att det är så himla fint den biten ner mot Jönköping. Idag så var det sju grader varmt, klarblå himmel och en strålande sol. Inte mycket jul över den bilden inte.

  Annars har jag mest kört en massa tommil idag, vilket alltid är tråkigt. Fick gå tom från Norrköping till Göteborg, och visserligen har speditören sagt förra veckan att han höll på att förhandla upp priserna inför mellandagarna, men det känns ändå tveksamt till att köra med så många tommil. Men nu har jag ju lovat att köra i mellandagarna så då får vi väl bita ihop. Det ska i alla fall inte gå minus, för då är det ju bara att parkera.

  I Göteborg fick jag åka till ett nytt ställe där jag dessutom fick lasta själv. Det var tyvärr inget roligt ställe. Mörkt, skitigt, riktigt dålig väg och en flishög som var hård som betong. Fick kämpa på bra med den kan jag säga. Inte vart det mycket till lass heller, flisen var så lätt så jag väger bara 52 ton. Hoppas att det inte är betalt per ton bara.

  Nu är det dags för bingen, hej svejs.

/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards