Alla inlägg den 24 november 2008

Av Leif Jendelöv - 24 november 2008 20:21

Ja, imorse gick det ju mot alla odds bra för skolbussen att köra. Problemet var bara att vid tolvtiden ringde de från skolan och talade om att skolbussarna var inställda, "Kom och hämta era barn". Kul! Efter lite telefonkonferens med grannen som också har två barn i skolan, så kom vi överens om att jag skulle hämta alla barnen, hon skulle bara se till att Björn kom och plogade först. Problemet var bara att det visade sig att Björn var i Tierp, och vägarna var i det närmaste okörbara. Efter ytterligare några telefonsamtal så slutade det med att ytterligare en granne, de som har den andra gården, erbjöd sig att ordna saken. Deras son fick åka med traktorn och hämta fyra barn. Det var visst lite trångt i hytten enligt Lina, men samtidigt var det nog rätt så kul. Men , men, problemen var inte slut där. För traktorfärden slutade hemma hos nämnda granne och barnen fick vara kvar där en stund för att torka och värma sig. Vid tre skulle jag hämta dem, bara åka våran lilla väg ned och tillbaka igen. Björn hade vid kontroll precis åkt förbi och plogat. Jag åkte, kom ned till Golvastavägen och skulle vända, varvid jag körde fast i en plogvall. Det visade sig nämligen att Björn inte alls hade plogat, han hade bara åkt förbi för att hämta snöslungan. Efter lite skottande och en del puttande, med hjälp av grannen, så kom jag loss och kunde hämta barnen. Får väl se om jag vågar skicka iväg dem till skolan imorgon bitti.

  Här hemma på gården är det totalt igensnöat eftersom Belosen vägrar att starta. Har skottat några smala gångar bara. TV och internet ligger nere (TV:n går via bredbandet), men som tur är har jag mitt mobila bredband som funkar. Skulle väl kunna sammanfatta allt med att säga att eftermiddagen har präglats av kaos! Blir spännande att se vad morgondagen kommer att bjuda på för överraskningar. Snöiga hälsningar.

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 24 november 2008 07:42

Då sitter jag här igen då efter att ha skjutsat ned barnen till skolbussen. Jag måste ju erkänna att jag var minst sagt skeptisk till att bussen skulle komma. Men, men, kors i taket, den kom faktiskt! Om ändå rätt så försenad. Vi blir ju lätt rätt så lurade här på Svartmyren eftersom vi bor rätt skyddat mot blåsten. Det innebär ju att man tycker att det ser hyfsat ut, men när man kommer ner till brevlådorna så visar det sig att det är helt igendrivet. Numera efter att ha bott här i drygt tio år så har man ju ändå lärt sig läxan, så det är inte så ofta man lurar sig längre. Idag kom Björn och plogade vägen en halvtimme innan vi skulle ned till bussen och jag tänkte lättat att då ska det nog gå bra, men när jag väl kom ned till ovan nämnda postlådor så visade det sig att det hade redan drivit igen rätt så rejält. Tur ändå att jag tog stora bilen som har lite mera tyngd genom drivorna. Sen fick vi vänta ca 20-30 min på att bussen skulle komma. Väl hemma igen så sjukanmälde jag Ronja (hon är faktiskt sjuk på riktigt) och pratade med hennes fröken som har egna större barn som går ned själva till samma buss. Hon blev rätt lättad när jag talade om att bussen hade kommit fram till oss. Senare i veckan så ska det visst slå om i vädret och töa bort. Även om det är jobbigt med dessa oväder så vore det ju ändå tråkigt om snön skulle förvinna på en gång igen. Vi får väl se hur det blir med den saken?

  Sitter även här och funderar på hur det går för Stefan, kommer han fram till Västerås, eller har han ställt in? Får väl ringa honom och höra efter. Det får väl bli allt, tack och hej!

/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards