Alla inlägg under juli 2008

Av Leif Jendelöv - 12 juli 2008 10:25

Lägger in lite bilder som jag hittade i mobilen. Det är från gårdagens flyttning, Albins fotbollsträning samt från den gången en viss röd PV fick soppatorsk.

Av Leif Jendelöv - 12 juli 2008 10:05

Igår så hjälpte Stefan och jag Morsan och Farsan att flytta till deras nya hus. Bortsett från att vi kom igång lite sent så gick det ju bra, det blev fullsmockat i Bettan. Fick till och med ta lite prylar i hytten.

  Idag så är Lina och Ronja i Läby och ska sälja saker på loppisen där. Frun körde dit dem och sakerna, inklusive fem säckar ved, med Amazonen. Faktiskt så var det bara i den vi fick in alla sakerna, ska vara en "Amiz" för att klara biffen. Kul för frun (hon vill ej att jag nämner hennes namn, vilket men väl får respektera) att få köra en representant för ingenjörskonst på så hög nivå! Jag menar, närmare teknisk fulländning kommer man ju bara inte ;) Sen är det meningen att tjejerna ska stå där tillsammans med Mormor.

Hej svejs

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 10 juli 2008 18:11

........måste ju vara att ha en besiktad Amazon, typ. Nu är jag i alla fall halvvägs dit. Det blev ju bara fyra stycken tvåor. Två på rost ( framvagnsbalk och bärarmsinfästningar) och ojämna bromsar bak samt högt co-värde. Frambromsarna var konstigt nog exemplariska, liksom handbromsen. Så nu kan jag ju faktiskt ut och köra lite. Måste också tillägga att hon gick helt problemfritt både in till stan och hem via Jumkil. Har faktiskt åkt drygt tio mil idag utan några problem. Observera att bilen är oanvänd sedan -01. Har ägnat dagen åt att bara njuta medans det går, tvåorna ska ju trots allt åtgärdas.

  Imorgon ska jag hjälpa Mor och Far att flytta, så då ska Benzen få jobba lite. Bra att den kommer till användning.

Regniga hälsningar

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 9 juli 2008 23:18

Idag tänker jag inte blogga. Jag ska gå och lägga mig så att jag kan ligga och våndas inför morgondagens besiktning. Det kan ju aldrig gå vägen ju?

Av Leif Jendelöv - 8 juli 2008 23:38

Ja, idag så fick vi ju Mickes tak fixat. Så han slipper ha en massa vatten inomhus när det regnar. Det gick faktiskt riktigt bra ju, men så var det ju bara fyra plåtar. Det värsta var nog att få upp dem på taket, det är ju rätt så högt och det var ju inte direkt världens stadigaste stege han hade, bror min. Men med gemensamma krafter så gick det i alla fall bra till slut.

  Sen så åkte jag till stan och hämtade ut lite delar till Amazonen jag hade beställt. Det gäller ju att vara garderad inför alla tvåor man får på Torsdag. Det visade sig sen att jag hade glömt att ta med mig ett kuvert som var jätteviktigt att posta idag, varvid jag föreslog för min underbara hustru att hon kunde ge det till lantbrevbäraren. Hon missade förstås brevbäraren, så jag fick åka en sväng till in till stan. På Gränby tömmer de tursamt nog inte postlådorna förrän kl. 20:00. Så dit styrde jag och döttrarna kosan framåt kvällningen och passade dessutom på att storhandla, så nu är det gjort för den här veckan. Skönt!

  Imorgon ska vi nog ta det lite lugnt, eventuellt åker vi och plockar jordgubbar. Men blir det dåligt väder stannar vi nog hemma och bakar bullar. Ronja och jag är ena riktiga mästare på att baka bullar, och med tanke på att degen blir väl avsmakad kan det ju inte gärna bli annat än bra.

Tack för i dag.

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 7 juli 2008 20:20

Idag sov vi jättelänge, Micke ringde och väckte mig vid halv tio tiden, och då var jag helt borta. Men jag har verkligen varit supertrött idag, har kanske med det tråkiga vädret att göra? Inte har det blivit så mycket gjort heller. Jag var en sväng in till stan och la om sommardäcken till Amazonen, har även ordnat med försäkring och påställning inför Torsdag.

  Det vart inget takläggande i Tärnsjö idag, så det blir imorgon istället. Hoppas att vädret är bättre då, för idag har det ju varit lite tråkigt. Jag tycker inte att det gör något att solen inte gassar, men man blir lite seg när det regnar ouppbrutet hela dagen. Och ska man jobba med ett tak är det ju en klar fördel om det åtminstone är uppehållsväder.

  Nu börjar kommisarie Montalbano på TV:n, kanske inte världens bästa TV-serie, men den har ändå sin charm på nåt vis.

Hej då

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 6 juli 2008 23:52

Som jag skrev igår så har jag varit på solis idag, det är vårt dagis. Det ska målas i två av rummen så vi var tre stycken pappor som röjde ur rummen från golv till tak samt maskerade och lade ut täckpapp på golven. Det gick jättebra, och det är skönt, för nu får några andra föräldrar ta över och måla.

  Sen när jag kom hem så fortsatte vi vårt lilla projekt att köra in veden i magasinet, så nu är vår stora vedtrave borta. Skönt! Nu är det bara en och en halv trave kvar, men de tar vi nog lite senare i sommar. Eller till hösten? Eller nåt annat år? Vi passade även på att lasta Bettan full och körde hem ett lass till svägerskan, de kan behöva lite finfin ved till vintern.

  Imorgon hade jag planerat att åka till storebror och hjälpa honom med taket som läcker in, men vissa behagar ju inte svara i telefonen när man ringer, och han hade enligt uppgifter bland kommentarerna lite annat för sig, så vi får väl se hur det blir med det.

  Annars så känner jag mig rätt trött idag efter allt vedkastande, samt att vi vaknade vid sisådär en halvfyra av att barnen var vakna. Ronja kom in till oss från husvagnen, där de sovit i en dryg veckas tid. Hon hade nog innan det väckt Lina och Albin, för de kom in strax efter. När jag gick upp höll Albin på att klä sig. Jag frågade varför, varvid han såg ut som ett frågetecken. Sen frågade han vad klockan var, och när jag sa att det var mitt i natten fortfarande blev han lite konfunderad. Det var ju ljust ute? Men som tur var lät han sig övertalas och gick och lade sig igen. Får väl se hur det blir inatt?

  Apropå natt såg jag just att klockan är kvart över midnatt och det innebär godnatt. Hejhej

/Leffe

Av Leif Jendelöv - 5 juli 2008 23:48

Idag har jag mest fixat med Amazonen inför besiktningen. Mest med bromsarna, och det gick förvånansvärt bra faktiskt. Hade även hjälp av lillebror som ändå var här och pysslade om PV:n. Ville ha det avklarat i helgen ifall jag skulle behöva beställa några grejor. Det kan ju ta några dagar att få hem saker så det känns bra att ha grejat det nu, så man inte håller på dan innan besiktning och upptäcker att nåt jävlas och man behöver köpa nåt.

  Vi har även startat upp äggkläckaren och lagt in ägg. Den kräver en hel del passning då den är av en rätt enkel modell, så vi får väl se hur det funkar. Hoppas att det blir bra. Imorgon ska jag till dagis och jobba, man får ju göra det ibland när man är med i ett föräldradrivet. Är ju liksom lite av själva poängen. Kul att få träffa några av de andra föräldrarna, blir väl mest pappor tror jag.

Det var allt för idag

/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards