Alla inlägg den 4 juli 2009

Av Leif Jendelöv - 4 juli 2009 23:30

Jo, idag så har det ju varit riktigt drägligt ute. Med lite mera lagom temperatur tycker jag. Annars har väl dagen gått lite i kalasens tecken. Albin var på kalas hos en klasskompis på dagen och efter det så åkte vi för att gratulera barnens kusin. Men det är väl ungefär det enda som hänt idag, förutom att frun har målat färdigt i hönshuset. Så nu är det vitt och fint där inne! Lagom tills jag gick ut för att klippa gräset så kom det naturligtvis en skur, så det blev aldrig av. Får försöka att göra det imorgon istället.


Nu ikväll så har vi tittat på filmen repmånad som gick på fyran. Tycker att den är så jäkla bra och träffsäker. Många som gjort lumpen känner nog igen sig i väldigt mycket tror jag, även om det kanske är lite mera skruvat i filmen. Försökte att förklara för barnen det där med lumpen, men det är ju ingenting som dagens, eller framtidens, ungdomar kommer att få uppleva. Är lite kluven inför det faktumet. Rent samhällsekonomiskt så är det väl helt rätt att avskaffa värnplikten, det var ju en enda stor lekstuga, men det var ju trots allt nåt särskilt med att göra lumpen. Nya kompisar, man fick uppleva en annan del av Sverige och jag tror att det var väldigt nyttigt rent socialt att leva som man gjorde i dessa månader. På nåt vis så tror jag att det var gränsen man passerade innan man blev vuxen. Svårt att förklara ur mitt perspektiv, men det var i alla fall en riktigt kul del av mitt liv! Nu sitter jag här och blir nästan lite nostalgisk, men det måste man väl få bli ibland! Nu ska jag sova, gonatt!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards