Alla inlägg den 27 mars 2010

Av Leif Jendelöv - 27 mars 2010 16:06

Har haft en lite småjobbig vecka faktiskt. Oturen har förföljt mig. I Onsdags så råkade jag ut för en däckexplosion på ett framdäck mellan Hosjö och Hofors. Innan däckjouren hade fixat det hela så hade jag förlorat två timmar. När jag sedan kommer fram till Tierp för avbyte så ser jag när jag går runt på rastplatsen att det även är punka på släpet! Man kan ju bli less för mindre!


Torsdagen flöt på utan några missöden, men på Fredagen var det dags igen. Då fick jag en annan bil som tydligen ska gå på den här turen i fortsättningen. Den här bilen hade dagen innan varit inne på min favvofirma för reparation av oljekylaren. Min favvofirma, som jag inte vill ge någon gratisreklam genom att nämna deras namn (men de har hand om lastbilar tillverkade i Södertälje), hade när de skulle återfylla kylarsystemet gjort det enkelt för sig genom att fylla det genom expansionskärlet, vilket enligt jourmeken som senare fick göra backjobbet alla vet att man absolut inte får göra. Det är nämligen så att när det sitter en retarder på bilen så bildas det en gigantisk luftficka i kylsystemet så man måste lufta retardern (typ!). Gör man inte det så funkar allt bra tills nämnda luftficka släpper, med följd att kylarvätskan slutar att cirkulera. Detta hände alltså mig klockan fyra på morgonen mellan Enköping och Sala, med följd att bilen kokade. Den här gången tappade jag tre timmar innan systemet var uppfyllt och avluftat. Kan ju nämna att det gick i 20-25 l kylarvätska i bilen, och även om en del försvann när den kokade så måste det ha fattats bra många liter från början. I går kväll kände jag mig rätt så trött faktiskt! Det får bli allt, tack o hej!


/Leffe

Ovido - Quiz & Flashcards